Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, April 15, 2011

India stelt gedragscode op voor adverteerders

Indiase adverteerders en reclamebureaus hebben een nieuwe gedragscode ondertekend die een ethische reclamevoering zou moeten garanderen. De Advertising Standards Council of India (ASCI) zou daarover met 240 partijen een akkoord hebben afgesloten, waaronder de zestig belangrijkste vertegenwoordigers van de sector. Met de ondertekening beloven de adverteerders een ethisch reclamebeleid te zullen hanteren, waarbij onder meer kwetsbare groepen in de maatschappij zouden worden beschermd.

Rajiv Dube, voorzitter van de Advertising Standards Council of India, stelt dat de leiders uit de sector een voorbeeldfunctie moeten opnemen voor de jongere collega's, die de toekomst van de reclamesector vertegenwoordigen. De nieuwe gedragscode volgt een gelijkaardig initiatief van internationale voedingbedrijven zoals Coca-Cola, Nestlé en General Mills. Dat initiatief werd in juli vorig jaar opgezet, waarbij de betrokken bedrijven beloven strengere normen te hanteren tegenover reclame voor kinderen.

In de nieuwe gedragscode wordt onder meer beloofd dat er voor kinderen tot twaalf jaar geen producten zullen worden gepromoot die niet beantwoorden aan de voedingsnormen van de Indiase overheid. In praktijk zullen de adverteerders voor bepaalde producten geen reclametijd kopen in televisieprogramma's waarbij een meerderheid van het publiek wordt gevormd door kinderen onder de gestelde leeftijdslimiet. Ook wordt beloofd dat deze producten niet zullen worden geadverteerd in lagere scholen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home