Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, April 15, 2011

Chinese luxesector verschilt van westerse benadering

De Chinese consumenten raken steeds meer geïnteresseerd in luxeproducten, maar geven daarbij de voorkeur aan items die de Chinese cultuur weerspiegelen in plaats van de westerse sfeer. Verwacht wordt dat de groeiende vraag naar luxeproducten China over vijf jaar de grootste luxemarkt van de wereld zal worden. Het is volgens Yuval Atsmon, analist bij consulent McKinsey, dan ook normaal dat de producenten van luxeproducten zich een plaats op die markt proberen te garanderen.

"De designs moeten daarbij echter meer aangepast zijn aan de Chinese consument," stipt Atsmon aan tegenover het persbureau Reuters. "Het beste voorbeeld daarvan is het concern Hermes, dat de Chinese lijn Shang Xia heeft gelanceerd." Brenda Wang, oprichter van het adviesbureau Brandexcel uit Hongkong, merkt op dat de Chinese luxe-consument gemiddeld negenendertig jaar oud is, een internationale levensstijl heeft en steeds meer fier wordt op zijn Chinese afkomst.

"Deze consumenten zien luxe als een manier om hun unieke persoonlijkheid naar voor te brengen in plaats van de producten te bestempelen als een toonbeeld van hun rijkdom," voert Brenda Wang aan. "Een gedifferentieerd merk met de hoogste kwaliteit en vakkennis zijn voor deze groep belangrijker factoren dan het land van herkomst." Anderzijds wordt opgemerkt dat de erfenis van de westerse merken de Chinese consument nog altijd aanspreken.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home