Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, April 15, 2011

Amerikanen minder geneigd om Japanse auto's te kopen

Amerikaanse consumenten zijn minder geïnteresseerd in Japanse wagens, uit vrees voor een gebrek aan onderdelen. Bovendien zullen de bevoorradingsproblemen de wagens te duur maken. Die problemen zal zich volgens een aantal consumenten ook afstralen op Zuid-Koreaanse wagens. Dat is de conclusie van een rapport van het marktonderzoeksbureau TNS, dat tot de vaststelling kwam dat een kwart van de Amerikaanse consumenten toegeeft minder geneigd te zijn om een Japanse of Koreaanse wagen te kopen dan voor de aardbeving vorige maand.

"De Amerikaanse consument vreest volgens de onderzoekers dat de prijs van Japanse wagens en onderdelen door een moeilijker bevoorrading duurder zullen worden," merkt het magazine Marketing Daily op. In eerste instantie wordt gevreesd voor een gebrek aan onderdelen (46 procent), gevolgd door de hogere aankoopprijs van de wagens (37 procent). Volgens 27 procent zorgen die problemen ervoor dat ze minder geneigd zijn om een Japanse wagen te kopen.

Volgens 63 procent van de Amerikanen wordt Toyota het zwaarst getroffen door de gevolgen van de aardbeving in Japan, gevolgd door Honda, Mitsubishi, Nissan en Mazda. De onderzoekers merken echter op dat ook de Zuid-Koreaanse merken Hyundai en Kia door 21 procent van de respondenten worden vernoemd. "Door de uitgebreide verslaggeving in de media - met ronddrijvende autowrakken - heeft de consument zich een beeld gevormd van de problemen op de Japanse automarkt, zonder meer details te kennen over de daadwerkelijke situatie," merken de onderzoekers op.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home