Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, March 09, 2011

Kinderen laten zich meer leiden door reclame dan door smaak

Kinderen hebben een voorkeur voor ontbijtgranen die gepromoot worden met populaire mediafiguren zoals Shrek, ongeacht de smaak van het voedingsproduct. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Annenberg School for Communications aan de University of Pennsylvania. Wanneer er echter geen mediafiguur wordt ingezet, blijken kinderen een voorkeur te hebben voor voedingsproducten met een naam die verwijst naar een gezond dieet in plaats van naar suikercomsumptie.

"De resultaten van het onderzoek bevestigen de vermoedens dat jonge kinderen voor hun voeding een voorkeur hebben voor producten die verwijzen naar hun favoriete tekenfilmfiguren," merkt een woordvoerder van de American Dietetic Association op tegenover het webmagazine Healthdaynews. Onderzoeksleider Sarah Vaala merkt op dat deze figuren gebruikt worden om kinderen producten te laten herkennen en onthouden, maar vaak te vinden zijn bij producten waarvan de voedingswaarde in vraag kan worden gesteld.

"Kinderen hevelen hun voorkeur voor de tekenfilmfiguur over naar het product en willen er meer van kopen," merkt Vaala nog op. De American Dietetic Association voegt er aan toe dat er veel inspanningen worden gedaan om kinderen een gezonde voedingsgewoonte aan te leren, maar tegelijkertijd wordt er gebruik gemaakt van allerlei trucks om dat streven te dwarsbomen. Er wordt echter aan toegevoegd dat hier ook positieve mogelijkheden uit kunnen worden gepuurd door deze populaire figuren te koppelen aan gezonde voeding.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home