Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, March 08, 2011

Reclames Super Bowl kennen belangrijke vervolgactie

De televisiereclames van de Super Bowl werken op langere termijn door. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Harris. Daarbij wordt opgemerkt dat 53 procent van de televisie-kijkers die een reclame hebben gezien, een vervolgactie ondernemen. Daarbij blijkt 28 procent het betrokken merk met een andere persoon te hebben besproken, terwijl 17 procent overweegt een aankoop te doen en 14 procent inderdaad tot een transactie overgaat. Daarnaast geeft 18 procent commentaren op sociale netwerksites.

Bij de digitale acties wordt opgemerkt dat een bericht over een merk via een email of tekstbericht het meest populair bleek te zijn (11 procent). Daarna volgt een zoekopdracht voor meer informatie (9 procent). "Dat is de enige digitale toepassing die geen interactief karakter kent," merken de onderzoekers nog op. "Commentaren op sociale netwerken en het uitdrukken merkenvoorkeuren op Facebook worden door 8 procent van de respondenten vernoemd."

Er wordt aan toegevoegd dat 41 procent van de respondenten de kwaliteit van de reclames even hoog vond als vorig jaar, maar volgens 36 procent is die kwaliteit achteruit gegaan. Slechts 23 procent vond de reclames dit jaar beter dan bij de vorige editie. De onderzoekers merken tenslotte op dat 22 procent van de televisiekijkers aangeven alle reclames van de Super Bowl bekeken te hebben, terwijl 55 procent meer dan de helft van de reclamespots heeft gezien. Slechts 9 procent heeft geen enkele reclame gezien.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home