Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, March 07, 2011

Opnieuw meer celebrities in Oscar-reclames

Ongeveer één kwart van de televisiespots tijdens de voorbije Amerikaanse Oscar-uitzendingen deed beroep op een celebrity. Dat blijkt uit een rapport van het bedrijf GreenLight. Dat betekent een stijging met 500 procent tegenover vorig jaar, toen bij minder dan 5 procent van de campagnes met een beroemdheid werd samengewerkt. Er wordt aan toegevoegd dat men daarmee is teruggekeerd naar het niveau van twee jaar geleden, toen ongeveer 20 procent van de campagnes met een celebrity werkten. Toch blijft er nog een grote kloof met het niveau van drie jaar geleden.

Drie jaar geleden werd in bijna 40 procent van alle reclames met celebrities gewerkt. Er wordt aan toegevoegd dat het gebruik van muziek met copyright gevoelig is gedaald. De voorbije Oscar-editie omvatte nog 16 procent reclames met dergelijke gelicentieerde muziek. Vorig jaar werd in ongeveer 30 procent van de reclames met muziek gewerkt, een niveau dat ook de twee jaar voordien ongeveer op hetzelfde niveau bleef.

Er wordt aan toegevoegd dat ongeveer 35 procent van de reclames met celebrities of gelicentieerde muziek werken. Dat niveau bleef ongeveer gelijk tegenover vorig jaar, maar het jaar voordien werd daarbij nog een niveau van bijna 50 procent opgetekend. Drie jaar geleden werd zelfs in 70 procent van de reclames gebruik gemaakt van celebrities of muziek. Er wordt aan toegevoegd dat minder dan 5 procent van de reclames gebruik maakt van merkjingles. Dat niveau is de jongste drie jaar nagenoeg constant gebleven.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home