Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, March 07, 2011

Televisiereclame verhoogt marktaandeel met 20 procent

Het overgrote deel van televisiereclames levert resultaten op. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau GfK van Duitse televisiereclames tijdens de voorbije twintig jaar. Daarbij wordt opgemerkt dat de campagnes bij consumenten die de reclames hebben gezien, het marktaandeel van het geadverteerde product met ongeveer 20 procent doet stijgen. Dat heeft er volgens de onderzoekers mee te maken dat ook het aantal gebruikers met 20 procent stijgt.

De onderzoekers merken op dat 81 procent van de televisie-campagnes hebben geleid tot een belangrijke verhoging van het marktaandeel. Daarbij wordt opgemerkt dat 73 procent van de geadverteerde merken herhaaldelijk succes wisten te boeken en 27 procent van de campagnes zouden zelfs met een relatief bescheiden budget belangrijke successen hebben geboekt. De campagnes die er niet in slaagden om succes te boeken, zouden vooral beperkte budgetten een cruciale rol hebben gespeeld. Maar ook creativiteit en de boodschap spelen volgens de onderzoekers een belangrijke rol.

"De televisie-commercials konden tijdens de voorbije tien jaar hun invloed behouden, maar er kon toch een invloed worden opgetekend van het gefragmenteerde medialandschap," merken de onderzoekers op tegenover het webmagazine Warc.com. "De beste televisiespots leidden tijdens die periode een kleinere toename van het marktaandeel en penetratie en slaagden er niet meer in om het succes van de belangrijkste campagnes van het decennium voordien over te doen. De jongste vijf jaar zou die trend echter zijn afgezwakt."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home