Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, March 23, 2011

Britse retail grotere adverteerder dan consumptiegoederen

In Groot-Brittannië heeft de retailsector het voorbije jaar voor het eerst meer geïnvesteerd in traditionele reclamemedia dan de producenten van consumptiegoederen. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Ebiquity. De retailers investeerden in totaal 1,73 miljard pond in reclame op televisie, pers, radio, outdoor en bioscopen. Dat is een stijging met 17 procent tegenover het jaar voordien. De producenten van consumptiegoederen lieten een stijging met 7,9 procent tot 1,69 miljard dollar optekenen.

Er wordt verder opgemerkt dat de tien grootste supermarktketens van Groot-Brittannië hun bestedingen het voorbije jaar met 10,4 procent opdreven tot een totaal van 417 miljoen pond. Marktleider Tesco schroefde zijn bestedingen met 9 procent op tot 102 miljoen dollar. De luxeketen Waitrose liet echter een groei met 84 procent optekenen tot 22 miljoen pond. De bestedingen van de supermarkten gingen voor 52,4 procent naar de gedrukte pers. Marks & Spencer liet een groei met 59 procent tot 62 miljoen pond noteren.

Richard Buchanan, directeur van het merkagentschap The Clearing, merkt op dat de cijfers een belangrijke marktverschuiving betekenen. Volgens Buchanan hebben de merken een gedeelte van hun impact op de consument moeten afstaan aan de supermarkten, die erin geslaagd zijn om hun publiek beter te begrijpen. Er wordt aan toegevoegd dat de supermarkten sinds het uitbreken van de economische crisis promoties als een cruciale tactiek hebben aangewend en zullen volgens de analisten wellicht hun centrale rol vasthouden.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home