Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, March 16, 2011

Amerikaanse huismerken breiden marktaandeel uit

In de Amerikaanse retail hadden de huismerken vorig jaar een marktaandeel van 17,4 procent opgebouwd. Vijf jaar voordien bedroeg dat marktaandeel nog 15,3 procent. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Nielsen. Die groei is volgens de onderzoekers te danken aan de prijsbewuste consument. In Canada werd daarentegen een tegenovergestelde beweging opgemerkt, want daar daalde het marktaandeel van de huismerken van 19,3 procent tot 18,1 procent.

"In de Verenigde Staten heeft de economische crisis de interesse in de huismerken doen stijgen, maar in Canada hebben de grote merken op die trend met hun prijzenpolitiek ingespeeld," merken de onderzoekers op. Er wordt wel opgemerkt dat de prestaties van de huismerken in beide landen per sector variƫren. In Canada blijken huismerken alleen in groenten, gezondheid en lichaamsverzorging beter te scoren dan de grote merken. In de Verenigde Staten boeken de huismerken daarentegen vooruitgang in onder meer voeding en drank.

Nielsen stelt echter dat de huismerken in beide markten op langere termijn een groei zullen blijven vertonen. Er wordt aan toegevoegd dat 42 procent van de ondervraagden van mening is dat huismerken een goed alternatief vormen voor de nationale merken. Bovendien wordt opgemerkt dat ongeveer 33 procent van mening is dat een aantal huismerken van betere kwaliteit is dan de verise van de nationale merken. Ongeveer 12 procent geeft aan dat huismerken geen geschikte keuze vormen wanneer kwaliteit een eerste vereiste is.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home