Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, March 16, 2011

Ervaring belangrijk in vertrouwen grensoverschrijdende e-commerce

De vrees van de consument voor grensoverschrijdende e-commerce heeft veel te maken met een gebrek aan kennis. Dat zegt John Dalli, Europees Commissaris voor consumentenzaken, in een reactie op de resultaten van een onderzoek van de Europese Commissie, waaruit blijkt dat het gebrek aan vertrouwen een belangrijke hinderpaal blijft vormen voor grensoverschrijdende online handel. Dalli merkt op dat ervaren consumenten zich veel minder zorgen maken dan klanten die nog nooit een dergelijke transactie hebben uitgeprobeerd.

Uit het onderzoek blijkt dat bezorgdheid over fraude en bedriegerij de belangrijkste reden is om geen grensoverschrijdende e-commerce te overwegen (62 procent). Daarnaast zegt 59 procent zich bezorgd te maken over actie die zou moeten overwogen worden wanneer er problemen zouden opduiken, terwijl 49 procent zich verwacht aan moeilijkheden met de levering van online gekochte producten. Dalli stelde dat een arbitrage-orgaan om meningsverschillen te beslechten, mogelijk het vertrouwen van de consument zou kunnen opdrijven.

Er wordt aan toegevoegd dat bij shoppers die ervaring hebben met grensoverschrijdende e-commerce, slechts 34 procent zich zorgen maakt over fraude en bedriegerij, terwijl slechts 30 procent vragen stelt bij het oplossen van mogelijke problemen en amper 20 procent verwacht dat er moeilijkheden zullen rijzen bij het leveren van online gekochte producten. Bovendien zegt 61 procent evenveel vertrouwen te hebben in grensoverschrijdende als in binnenlandse e-commerce.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home