Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, February 22, 2011

Afrikaanse megasteden ideaal uitvalspunt voor marketeers

Over dertig jaar zal Afrika de grootste arbeidsbevolking van de wereld kennen. Bovendien zullen er op het Afrikaanse continent de volgende twintig jaar een half miljard kinderen worden geboren. Die beide fenomenen bieden marketeers bijzonder veel mogelijkheden en een bijzonder aantrekkelijke doelgroep. Dat blijkt uit een rapport van het adviesbureau McKenzie. Die mogelijkheden worden volgens het rapport nog versterkt door een verdere verstedelijking van de Afrikaanse maatschappij.

"De voorbije tien jaar zijn er in Afrika vijftien nieuwe steden met minstens één miljoen inwoners bijgekomen," merkt McKinsey op. "Tegen het einde van het decennium zullen daar nog eens negentien steden zijn bijgekomen. Dat betekent dat Afrika over tien jaar eenenzeventig miljoenensteden zal tellen. De voorbije tien jaar zijn 117 miljoen Afrikanen naar de grote metropolen getrokken. Die cijfers tonen aan dat de verstedelijkingsgraad van Afrika groter is dan die van India en slechts een kleine achterstand heeft op China."

Er wordt aan toegevoegd dat de tien drukste steden van Afrika - met inbegrip van Alexandrië en Kaïro in Egypte, Algiers in Marokko, Johannesburg in Zuid-Afrika en Lagos in Nigeria - tegen het einde van het decennium een gezamenlijk bruto binnenlands product van meer dan 1 triljoen dollar zullen realiseren. McKenzie voegt er aan toe dat het gemiddelde loon in de Ghanese hoofdstad ongeveer 70 procent hoger ligt dan op het platteland. Een cluster van megasteden is volgens het adviesbureau een ideaal ingangspunt voor marketeers.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home