Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, February 22, 2011

Vettaks kan menu gevoelig gezonder maken

Consumenten zijn eerder geneigd om calorierijk voedsel te laten staan als ze daar extra belasting voor moeten betalen. Dat blijkt uit een onderzoek van Janneke Giesen, wetenschapper aan de Maastricht University. Tijdens het onderzoek bleek dat Amerikaanse studenten een minder calorierijke lunch kozen als ze minstens 25 procent meer moesten betalen voor producten met veel suiker of vet. Er wordt echter opgemerkt dat de resultaten van het niet opgaan voor consumenten die altijd al hun calorieën tellen.

De onderzoekers lieten de studenten via een computerprogramma op drie verschillende momenten een virtuele lunch kiezen uit een menu. De prijzen voor calorierijke producten zoals cheeseburgers, brownies en chips werden daarbij gradueel met 25 procent en later met 50 procent verhoogd. De helft van de studenten kon op het menu zien hoeveel calorieën elk product bevatte. Het gehalte van de gekozen lunches nam daardoor af met 100 calorieën tot 300 calorieën, afhankelijk van de hoogte van de belasting.

"De enige studenten die niet reageerden op de prijsverhogingen, waren de studenten die altijd al op hun voeding proberen te letten," merken de onderzoekers op. "Deze groep was geneigd om iets minder calorierijke lunches te kiezen dan hun medestudenten als er geen belasting op werd geheven. Een belastinginvoering veranderde daar weinig aan." Volgens Janneke Giesen laat dit zien dat een vettaks mogelijk een betere methode is om gezonder eetgedrag aan te moedigen dan het verschaffen van calorie-informatie.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home