Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, January 29, 2011

Voedingsinformatie bereikt vooral gezonde consumenten

In de Verenigde Staten wil 45 procent van de consumenten dat op de verpakking van voedingsproducten duidelijk het niveau aan calorieën, vetten en zouten wordt aangegeven, zodat ze hulp zouden krijgen bij het vermijden van ongezonde producten. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau HealthFocus International. In oktober vorig jaar had het Amerikaanse Institute of Medicine al aanbevolen dat calorieën en een aantal andere ingrediënten op de verpakkingen zouden worden vermeld.

Een dergelijke vermelding zou volgens het Institute of Medicine kunnen helpen om problemen zoals obesitas en aanverwante aandoeningen, zoals hartziektes en diabetes, te bestrijden. Uit het onderzoek blijkt dat de consumenten in de eerste plaats een vermelding van het aantal calorieën op de verpakking willen zien. Er wordt echter opgemerkt dat obesitas-patiënten het minst geneigd bleken te zijn om aandacht te besteden aan de vermeldingen op de verpakking.

Daarbij wordt opgemerkt dat slechts 36 procent van de obesitas-patiënten de voedingsinformatie op verpakkingen leest. In de algemene bevolking bedraagt dat gemiddelde 55 procent. Ook gaf 66 procent van de obesitas-patiënten aan op zijn dieet te letten. Bij de algemene bevolking was dat 87 procent. De onderzoekers voeren dan ook aan dat dergelijke vermeldingen op de verpakkingen het minste effect zouden hebben op de bevolkingscategorie die met een gewichtsprobleem wordt geconfronteerd.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home