Eén op vijf Amerikaanse internetgebruikers volgt online politiek
Ongeveer 21 procent van de Amerikaanse internetgebruikers heeft in de maanden voor de midterm-verkiezingen in de Verenigde Staten gebruik gemaakt van sociale netwerksites zoals Facebook of MySpace voor electorale doeleinden. Ook maakte 2 procent gebruik van Twitter. De onderzoekers voegen er aan toe dat deze politiek actieve sociale mediagebruikers ook meer technologie-gericht zijn dan andere internetgebruikers en ook gemiddeld jonger en hoger opgeleid zijn.
De onderzoekers merken op dat 11 procent van de Amerikaanse internetgebruikers op een sociale netwerksite achterhaalde op welke kandidaat vrienden zouden stemmen. Daarnaast ontving 9 procent op de sociale netwerksites informatie over kandidaten of campagnes, terwijl 8 procent zelf politieke content plaatste. Ook bleek 7 procent zich aan te melden als volgeling van een politieke kandidaat en een even grote groep startte met een politieke groep op een sociale netwerksite.
De resultaten van de verkiezingen werden door 1 procent van de gebruikers op Twitter gevolgd. Er wordt aan toegevoegd dat bij de presidentsverkiezingen de republikeinen op het gebied van internetgebruik nog duidelijk een achterstand hadden op de democraten, maar die kloof inmiddels helemaal hebben gedicht. Er wordt aan toegevoegd dat aanhangers van de Tea Party sneller geneigd waren dan republikeinen of democraten om volgeling te worden van een politieke kandidaat of een politieke groep op te richten.
De onderzoekers merken op dat 11 procent van de Amerikaanse internetgebruikers op een sociale netwerksite achterhaalde op welke kandidaat vrienden zouden stemmen. Daarnaast ontving 9 procent op de sociale netwerksites informatie over kandidaten of campagnes, terwijl 8 procent zelf politieke content plaatste. Ook bleek 7 procent zich aan te melden als volgeling van een politieke kandidaat en een even grote groep startte met een politieke groep op een sociale netwerksite.
De resultaten van de verkiezingen werden door 1 procent van de gebruikers op Twitter gevolgd. Er wordt aan toegevoegd dat bij de presidentsverkiezingen de republikeinen op het gebied van internetgebruik nog duidelijk een achterstand hadden op de democraten, maar die kloof inmiddels helemaal hebben gedicht. Er wordt aan toegevoegd dat aanhangers van de Tea Party sneller geneigd waren dan republikeinen of democraten om volgeling te worden van een politieke kandidaat of een politieke groep op te richten.
Labels: internet, politiek, Verenigde Staten
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home