Marketing heeft cruciale invloed op smaakpalet van kinderen
De kennis en consumptie van fastfood door kinderen heeft een belangrijke impact op hun smaakpalet en de voorkeur voor voedingsproducten die hoge niveaus aan suikers, zout en vetten omvatten. Dat is de conclusie van een onderzoek van de University of Oregon. De onderzoekers voegen er aan toe dat kinderen met een gedetailleerd mentaal beeld van merken van fastfood en frisdranken, ontwikkeld door reclame en ervaring, in hun palet een grotere voorkeur voor suiker, vet en zout hebben.
"Wanneer men de obesitas-epidemie wil aanpakken, moet men ook de voorkeuren van de consument veranderen," merkt onderzoeksleider Bettina Cornwell op tegenover het webmagazine Foodnavigator.com. "Het onderzoek geeft aan dat er daarbij in belangrijke mate aandacht moet worden besteed aan de ontwikkeling van het palet. Om daarop echter een wezenlijke impact hebben, moet er gestart worden met jonge kinderen. Een vroeg ingrijpen kan de vorming van hun palet in een gezondere richting sturen."
"Uit het onderzoek blijkt dat marketing niet alleen tot een merkvoorkeur leidt, maar ook fundamenteel het smaakpalet kan kinderen kan veranderen om de voorkeur van minder gezonde voeding te stimuleren," voert Cornwell nog aan. "De marketing moet dan ook zijn rol in de vorming van merkvoorkeuren in de voedingssector kritisch onder de loep nemen. Indien men resultaat wil bereiken, moet er vroeger worden ingegrepen. Daarin zou het politieke beleid een belangrijke rol moeten spelen."
"Wanneer men de obesitas-epidemie wil aanpakken, moet men ook de voorkeuren van de consument veranderen," merkt onderzoeksleider Bettina Cornwell op tegenover het webmagazine Foodnavigator.com. "Het onderzoek geeft aan dat er daarbij in belangrijke mate aandacht moet worden besteed aan de ontwikkeling van het palet. Om daarop echter een wezenlijke impact hebben, moet er gestart worden met jonge kinderen. Een vroeg ingrijpen kan de vorming van hun palet in een gezondere richting sturen."
"Uit het onderzoek blijkt dat marketing niet alleen tot een merkvoorkeur leidt, maar ook fundamenteel het smaakpalet kan kinderen kan veranderen om de voorkeur van minder gezonde voeding te stimuleren," voert Cornwell nog aan. "De marketing moet dan ook zijn rol in de vorming van merkvoorkeuren in de voedingssector kritisch onder de loep nemen. Indien men resultaat wil bereiken, moet er vroeger worden ingegrepen. Daarin zou het politieke beleid een belangrijke rol moeten spelen."
Labels: gezondheid, marketing, voeding
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home