Kinderen kunnen snelheid naderend voertuig niet inschatten
Kinderen uit het lager onderwijs kunnen geen accurate inschatting geven van naderende wagens die sneller rijden dan twintig mijl per uur. Dat is de conclusie van een onderzoek aan het departement psychologie aan het Royal Holloway College van de University of London. Onderzoeksleider John Wann merkt daarbij op dat dit gebrek geen aanwijzing is van een gebrek aan aandacht, maar wel van een probleem met de visuele detectie-mechanismen. Zelfs wanneer kinderen heel aandachtig proberen te zijn, moet er volgens Wann nog altijd rekening mee worden gehouden dat ze er niet zullen in slagen om snel naderende voertuigen op te merken.
De onderzoekers voegen er aan toe dat volwassen voetgangers accurate inschattingen kunnen maken van voertuigen met snelheden tot vijftig mijl per uur, maar de ramingen van jonge kinderen werden onbetrouwbaar wanneer de snelheid boven de twintig mijl per uur lag en het voertuig nog op vijf seconden afstand was. "Deze resultaten laten duidelijk uitschijnen dat kinderen riskante beslissingen kunnen nemen bij het oversteken, wanneer voertuigen naderen met snelheden van dertig tot veertig mijl per uur," waarschuwt onderzoeksleider Wann. "Bovendien blijken de vergissingen het grootst te zijn bij hogere snelheden, wat de ernst van de eventuele ongevallen nog opdrijft."
De onderzoekers willen bekijken of met de inzet van virtuele realiteit kinderen meer bewust gemaakt kunnen worden van de fatale vergissingen die ze in het verkeer dreigen te maken, maar Wann benadrukt dat de meest eenvoudige oplossing in de verkeerswetgeving gezocht kan worden. John Wann wijst er daarbij op dat een doortocht door een residentieel gebied aan twintig mijl per uur in plaats van dertig mijl per uur over een afstand van één mijl de reistijd slechts met zestig seconden verlengt. "Autobestuurders zouden die extra minuut dan ook in hun reisschema moeten opnemen en het leven van een kind redden," merkt hij op.
De onderzoekers voegen er aan toe dat volwassen voetgangers accurate inschattingen kunnen maken van voertuigen met snelheden tot vijftig mijl per uur, maar de ramingen van jonge kinderen werden onbetrouwbaar wanneer de snelheid boven de twintig mijl per uur lag en het voertuig nog op vijf seconden afstand was. "Deze resultaten laten duidelijk uitschijnen dat kinderen riskante beslissingen kunnen nemen bij het oversteken, wanneer voertuigen naderen met snelheden van dertig tot veertig mijl per uur," waarschuwt onderzoeksleider Wann. "Bovendien blijken de vergissingen het grootst te zijn bij hogere snelheden, wat de ernst van de eventuele ongevallen nog opdrijft."
De onderzoekers willen bekijken of met de inzet van virtuele realiteit kinderen meer bewust gemaakt kunnen worden van de fatale vergissingen die ze in het verkeer dreigen te maken, maar Wann benadrukt dat de meest eenvoudige oplossing in de verkeerswetgeving gezocht kan worden. John Wann wijst er daarbij op dat een doortocht door een residentieel gebied aan twintig mijl per uur in plaats van dertig mijl per uur over een afstand van één mijl de reistijd slechts met zestig seconden verlengt. "Autobestuurders zouden die extra minuut dan ook in hun reisschema moeten opnemen en het leven van een kind redden," merkt hij op.
Labels: gezondheid, verkeer
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home