Indiase tabaksproducenten leggen fabrieken stil
De Indiase tabaksfabrikanten ITC en Godfrey Phillips India hebben de productie stopgezet. Daarmee protesteren ze tegen de verplichting om gezondheidswaarschuwingen te publiceren op hun verpakkingen. Sinds begin december moeten tabaksproducenten in India op hun verpakkingen een beeld van een mond met kanker plaatsen. Volgens de tabaksproducenten is niet duidelijk welk beeld er op de verpakkingen moet worden geplaatst, wat door de Indiase overheid wordt ontkend. De Indiase regering voegde er aan toe dat de bedrijven de beelden onmiddellijk moeten plaatsen indien ze boetes willen vermijden. India heeft ongeveer 120 miljoen rokers. Volgens de Indiase overheid sterven elk jaar één miljoen Indiërs aan de gevolgen van het roken.
Eerder werden al foto's van een geïnfecteerde long en het teken van de schorpioen op de verpakkingen geplaatst, maar dat bleek weinig effect te hebben. "Het is echter zeer de vraag of ook de nieuwe verplichting een grote impact zal hebben," merkt BBC News op. "Er worden in India immers veel sigaretten per stuk verkocht, wat de impact van de beelden uitholt, aangezien vele rokers die nooit te zien krijgen. Activisten stellen dan ook dat prijsverhogingen en belastingen veel meer impact zouden hebben dat waarschuwingsbeelden." Twee jaar geleden werd in India een rookverbod voor openbare locaties ingevoerd, maar volgens waarnemers wordt dat verbod grotendeels genegeerd en nauwelijks gecontroleerd.
Een woordvoerder van het Indiase ministerie van volksgezondheid wees erop dat de bedrijven al begin maart van dit jaar op de hoogte werden gebracht van de nieuwe verplichting. "Er is geen enkele mogelijkheid tot verwarring," voegde hij daar aan toe. De nieuwe regeling is op veel verzet onthaald door de Indiase tabaksindustrie. De deadline voor de invoering van de nieuwe maatregel werd ook verscheidene keren verschoven. De voorbije jaren heeft de wetgeving op het roken stelselmatig verscherpt. Onder meer zijn reclames voor tabaksproducten verboden. Ook de verkoop van tabaksproducten aan minderjarigen is in India verboden.
Eerder werden al foto's van een geïnfecteerde long en het teken van de schorpioen op de verpakkingen geplaatst, maar dat bleek weinig effect te hebben. "Het is echter zeer de vraag of ook de nieuwe verplichting een grote impact zal hebben," merkt BBC News op. "Er worden in India immers veel sigaretten per stuk verkocht, wat de impact van de beelden uitholt, aangezien vele rokers die nooit te zien krijgen. Activisten stellen dan ook dat prijsverhogingen en belastingen veel meer impact zouden hebben dat waarschuwingsbeelden." Twee jaar geleden werd in India een rookverbod voor openbare locaties ingevoerd, maar volgens waarnemers wordt dat verbod grotendeels genegeerd en nauwelijks gecontroleerd.
Een woordvoerder van het Indiase ministerie van volksgezondheid wees erop dat de bedrijven al begin maart van dit jaar op de hoogte werden gebracht van de nieuwe verplichting. "Er is geen enkele mogelijkheid tot verwarring," voegde hij daar aan toe. De nieuwe regeling is op veel verzet onthaald door de Indiase tabaksindustrie. De deadline voor de invoering van de nieuwe maatregel werd ook verscheidene keren verschoven. De voorbije jaren heeft de wetgeving op het roken stelselmatig verscherpt. Onder meer zijn reclames voor tabaksproducten verboden. Ook de verkoop van tabaksproducten aan minderjarigen is in India verboden.
Labels: gezondheid, India, tabak
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home