Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, December 03, 2010

Nieuwsoverzicht

De begrotingscommissie van de Duitse kamer van volksvertegenwoordigers heeft de Duitse bijdrage aan het Ierse hulpplan van 85 miljard euro goedgekeurd. Ook de sociaal-democratische en groene oppositieleden gingen akkoord met de steun. Met de goedkeuring is de kans groot dat ook het voltallige parlement de steun zal goedkeuren. Het aandeel van Duitsland in het pakket steunmaatregelen bedraagt ongeveer 6,25 miljard euro. Wolfgang Schäuble, Duits minister van financiën, benadrukte dat aanvullende maatregelen niet nodig zullen zijn en dat het geld moet volstaan om de financiële markten te kalmeren. Hij noemde de nervositeit van de markt over sommige landen overdreven. Een bron bij de Spaanse regering had verklaard dat er een speciale ontmoeting van staatshoofden en regeringsleiders zal plaatsvinden over de eurocrisis. Dat werd echter door bronnen rond het Belgische voorzitterschap van de Europese Unie tegengesproken.


Het Australische team dat de ontploffing van een motor van een Airbus A380 in volle vlucht onderzoekt, heeft een mogelijke constructiefout ontdekt. Een onderdeel van de motor, die gebouwd wordt door de Britse fabrikant Rolls-Royce, zou verkeerd geplaatst zijn, waardoor een buis die brandstof in de motor brengt, versleten zou zijn. Daardoor kon er olie lekken, wat volgens de onderzoekers tot brand en motorpech zou kunnen leiden. De onderzoekers maakten gewag van een cruciaal veiligheidsprobleem. Het team vroeg Rolls-Royce om de nodige stappen te ondernemen om de veiligheid te verzekeren van vluchten met toestellen met de betrokken motor. Begin november ontplofte één van de motoren van een Airbus A380 van de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas in volle vlucht, waardoor de piloot een noodlanding moest maken. Er vielen geen slachtoffers. Qantas hield zijn toestel een tijdlang aan de grond.


Het Nederlandse koerierbedrijf TNT gaat zijn pakketdivisie verzelfstandigen en gaat uitsluitend verder met de postdivisie. De splitsing moet op begin dit jaar een feit zijn. Ook werd bekend gemaakt dat bestuursvoorzitter Peter Bakker het bedrijf zal verlaten. De pakketdivisie TNT Express krijgt een eigen beursnotering, waarna de twee bedrijven apart op de beurs verder gaan. Hoe deze transactie precies wordt vormgegeven, is nog niet bekend. Wel is zeker dat het oude TNT, de tweede grootste pakketvervoerder van Europa, in eerste instantie een belang van bijna 30 procent zal houden in het nieuwe bedrijf. Dit belang zal in de loop van de tijd worden afgebouwd. De splitsing is volgens topman Bakker nodig omdat de twee activiteiten steeds minder op elkaar aansluiten. De postdivisie wordt geconfronteerd met een alsmaar krimpende Nederlandse markt en moet zich richten op het behoud van solide kasstromen.


De Nederlandse elektronicagroep Philips gaat zijn meerderheidsbelang in het bedrijf Assembléon verkopen aan investeerder H2 Equity Partners. Financiële details over de transactie werden niet vrijgegeven. Philips houdt nog een belang van 20 procent in de toeleverancier aan de elektronicabranche. Assembléon, dat zijn hoofdkantoor in het Nederlandse Veldhoven heeft, boekte in de eerste negen maanden van dit jaar een omzet van 92 miljoen euro. Er werken ongeveer 400 mensen. Assembléon, dat in het begin van de jaren tachtig door Philips zelf werd opgericht, past volgens het concern niet meer bij de kernactiviteiten van de groep. Philips richt zich volgens een woordvoerder meer op gezondheid en welzijn. Het concern was al enkele jaren op zoek naar een koper voor Assembléon. Door de financiële crisis duurde het echter langer om een geïnteresseerde partij te vinden.


Opnieuw zijn bijna achtduizend passagiers getroffen door de annulering van meer dan tweehonderd vluchten van de Finse luchtvaartmaatschappij Finnair. De staking van het Finse cabinepersoneel was al aan zijn derde dag toe. Voorlopig ligt er nog geen datum vast voor een hervatting van de onderhandelingen. De dagen voordien werden respectievelijk zesduizend en tienduizend passagiers getroffen door de stakingsactie. Na twee dagen staking waren er opnieuw onderhandelingen opgestart tussen de verschillende partijen, maar nadat bleek dat er geen bevredigende oplossing was gevonden, werd beslist de stakingsacties verder te zetten. Het sociaal conflict heeft te maken met de organisatie van de nachtelijke prestaties en de vakantiedagen. Het cabinepersoneel is niet te spreken dat de luchtvaartmaatschappij wil raken aan de compensatiedagen voor vluchten op verre bestemmingen.


De Nederlandse verzekeraar Aegon heeft bekend gemaakt een reorganisatie te zullen doorvoeren in de Verenigde Staten. De komende twee jaar schrapt het bedrijf in zijn Amerikaanse divisie vierhonderd tot vijfhonderd banen. Dat is ongeveer 5 procent van het Amerikaanse personeelsbestand. Aegon raamt de eenmalige herstructureringskosten op ongeveer 80 miljoen dollar. Daarvan wordt 60 miljoen dollar tijdens het vierde kwartaal in de boeken ingeschreven. De resterende 20 miljoen dollar worden volgend jaar opgenomen. De reorganisatie hangt samen met het besluit om te de verkoop van bepaalde verzekeringsproducten stop te zetten. Hiervoor verwacht Aegon een last te moeten nemen van 210 miljoen dollar. Voor de langetermijnstrategie van Aegon is het volgens het bedrijf van essentieel belang dat de onderneming zich richt op haar kernactiviteiten en mogelijkheden benut om de efficiency verder te verbeteren.


Eurotunnel, de exploitant van de Kanaaltunnel, heeft de twintigste verjaardag van de opening van de tunnel gevierd. Daarmee werd de dag herinnerd dat de gravers Philippe Cozette en Graham Robert Fagg elkaar halverwege Frankrijk en Groot-Brittannië konden begroeten. Franse en Britse werknemers die betrokken waren bij de bouw van de tunnel op 100 meter diepte, werden uitgenodigd om deel te nemen aan de festiviteiten in het Noord-Franse Coquelles. Jacques Gounon, de topman van Eurotunnel, had het over het uitzonderlijkste bouwwerk van de twintigste eeuw. Aan de tunnel werd vijfenhalf jaar gewerkt. De tunnel is 50,5 kilometer lang, met een traject van 35 kilometer onder water. Het complex werd in mei zestien jaar geleden ingewijd door de Britse koningin Elizabeth en de toenmalige Franse president François Mitterrand. Dagelijks passeren ongeveer 400 treinen door de tunnel.


De Portugese premier José Socrates heeft verklaard dat zijn land geen Europese financiële hulp nodig heeft. Toch blijft de rente op nieuwe Portugese staatsbons hoog. Griekenland en Ierland vroeger eerder wel al hulp. Socrates wijst op de succesvolle uitgifte van overheidspapier voor 500 miljoen euro. Die uitgifte was 2,5 keer overschreven. Wel bedraagt de rente voor bons op een jaar 5,3 procent. Bij de vorige Portugese staatsbons was dat nog 4,8 procent. Onlangs keurde het Portugese parlement een streng besparingsplan goed. Daarbij wordt zwaar gesnoeid in de sociale uitgaven, maar dat zou niet alle twijfel hebben kunnen wegnemen. Onder meer vreest het ratingbureau Standard & Poor's dat het niet eenvoudig zal worden om Portugese begrotingsplan ook effectief uit te voeren. Dat de Portugese rente stijgt, lijkt dat wantrouwen te ondersteunen.


Natuurrampen hebben dit jaar al voor 222 miljard dollar schade veroorzaakt. Dat is meer dan drie keer zoveel als de 63 miljard dollar aan schade vorig jaar. Dat blijkt uit schattingen van de Zwitserse herverzekeraar Swiss Re. Van de schade is slechts 36 miljard dollar verzekerd. Dat is één derde meer dan een jaar eerder. De duurste natuurramp voor de verzekeraars was dit jaar een aardbeving, gevolgd door de tsunami die in februari Chili trof. Natuurrampen eisten dit jaar al ongeveer 260.000 dodelijke slachtoffers, tegenover 15.000 vorig jaar. In bijna vijfendertig jaar zijn er nooit zoveel slachtoffers gevallen. De meeste slachtoffers vielen in januari bij de zware aardbeving in Haïti. Daar zouden ongeveer 222.000 doden en vermisten zijn geteld. Uit de rangschikkingen van Swiss Re blijkt dat de rampen met de meeste slachtoffers, zoals de aardbeving in Haïti en de hittegolf in Rusland, amper door een verzekering gedekt zijn.


De Amerikaanse koffieketen Starbucks en voedingsmiddelenconcern Kraft Foods kunnen het niet eens worden over de voorwaarden bij het opheffen van een samenwerkingsverband voor de verkoop van verpakte koffie in supermarkten. De ondernemingen kunnen geen overeenkomst sluiten over de prijs die Starbucks moet betalen om Kraft uit te kopen. Kraft gaat de zaak daarom voorleggen aan een geschillencommissie. Het samenwerkingsverband tussen Starbucks en Kraft loopt al twaalf jaar. Met de overeenkomst is voor Kraft jaarlijks 500 miljoen dollar aan omzet gemoeid. Kraft stelt dat er aan het contract met Starbucks geen einddatum verbonden is, maar dat de overeenkomst wel mogelijkheden biedt voor Starbucks om de levering aan supermarkten in eigen beheer te nemen. Daarbij geldt wel de voorwaarde dat Kraft voldoende tijd krijgt om zich op de nieuwe situatie aan te passen. Ook moet er dan een behoorlijke prijs betaald worden voor de omzet die Kraft heeft opgebouwd.


Het Amerikaanse frisdrankconcern Pepsico heeft Wimm-Bill-Dann (WBD), een Russische producent van zuivelproducten en fruitsappen, overgenomen. Met de transactie is een bedrag van 5,8 miljard dollar gemoeid. De overname moet nog wel worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. Het is de bedoeling dat PepsiCo de volledige zeggenschap krijgt over het Russische bedrijf. Het Amerikaanse concern koopt in eerste instantie 66 procent van het bedrijf voor een bedrag van 3,8 miljard dollar en zal later een bod doen op de resterende aandelen. Wimm-Bill-Dann heeft ongeveer een derde van de Russische markt voor melk en zuiveldrank in handen. Het concern produceert ook babyvoeding, frisdrank en mineraalwater. De transactie is volgens analisten de grootste buitenlandse overname uit de Russische economische geschiedenis.


De Amerikaanse autofabrikant General Motors heeft 4 miljard dollar gestort in zijn noodlijdende pensioenfonds als onderdeel van een plan om een miljardenschuld af te lossen. Dat heeft General Motors bekend gemaakt. Met deze pensioenbijdrage is het concern naar eigen zeggen weer een stap dichter bij zijn doelstelling om zijn pensioenfonds volledig te financieren en de schuld terug te brengen tot een minimum. Eind vorig jaar had het fonds, met circa 688.000 aangesloten Amerikanen, een tekort van in totaal 17,1 miljard dollar. Vorige maand maakte General Motors een indrukwekkende terugkeer naar Wall Street. De beursgang, de grootste in de Amerikaanse geschiedenis, leverde het concern 23,7 miljard dollar op. Het belang van de Amerikaanse overheid werd daarmee teruggebracht tot 33 procent, waarmee 11,7 miljard dollar aan belastinggeld werd terugbetaald.


Touroperator TUI heeft tijdens zijn voorbije gebroken boekjaar een omzet gerealiseerd van 13,5 miljard pond. Dat is een daling met 2 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Het verlies steeg van 67 miljoen pond naar 104 miljoen pond. Volgens TUI Travel, de grootste touroperator van de wereld, is het resultaat negatief beïnvloed door de slecht presterende Britse markt. Het voorseizoen werd dit jaar negatief beïnvloed door het aanhoudend zwakke consumentenvertrouwen en de aswolk die dagenlang het Europese luchtruim lamlegde. Die vulkaanuitbarsting zou de touroperator een verlies van 104 miljoen pond hebben opgeleverd. TUI Travel ontstond drie jaar geleden uit een fusie van het Duitse TUI en het Britse First Choice. De touroperator werd daarbij al onmiddellijk geconfronteerd met de zware economische crisis, die de lasten van de oprichtingskosten nog verzwaarden.


De volgende generatie van de Opel Combo zal worden gebouwd door de Italiaanse constructeur Fiat. De bestelauto wordt gebaseerd op het Doblo-model van de Italiaanse constructeur en zal worden gebouwd in een Turkse fabriek van Fiat. In het verleden hadden Fiat en Opel al nauwe samenwerkingsverbanden, maar die banden werden enkele jaren geleden grotendeels doorgesneden. Door de grotere onafhankelijkheid van Opel tegenover het moederhuis General Motors, lijkt er echter opnieuw een toenadering zijn tussen de twee Europese autoconstructeurs. Over twee jaar zouden de eerste exemplaren van de nieuwe Combo-generatie op de markt moeten komen. Er wordt in eerste instantie gerekend op een jaarlijkse productie van 250.000 exemplaren. De techniek en motoren zullen bij de Combo en Doblo identiek zijn, maar uiterlijk zouden er wel afwijkingen zijn.


De Russische miljardair Oleg Deripaska biedt via zijn Cypriotische investeringsmaatschappij EuroSibEnergo een bedrag van 2 miljard dollar voor een meerderheidsbelang in de Russische energieleverancier OGK-3. Het belang van 79 procent is momenteel in handen van Norilsk Nickel. Indien Deripaska de hand kan leggen op OGK-3, wordt zijn groep EuroSibEnergo de grootste elektriciteitsopwekker van Rusland met een capaciteit van 27.800 megawatt. De twee bedrijven zouden een gezamenlijke omzet hebben van 111,5 mliljard roebel. Dat komt overeen met een bedrag van 2,7 miljard euro. OGK-3 baat zes energiecentrales uit in Rusland, waaronder twee aan de Chinese grens. De overname zou passen in het plan van Deripaska om energie te gaan leveren aan China. OGK-3 is nu al een grote klant van EuroSibEnergo. Het bedrijf koopt meer dan één miljoen ton steenkool per jaar van Deripaska's mijnen. Maar ook de Russische overheid wil OGK-3 graag inlijven.


Meer Nieuws

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home