Scandinavië stap dichter bij geplande waterstof-snelweg
Het Deense bedrijf H2 Logic zal in de omgeving van de Noorse hoofdstad Oslo volgende zomer een nieuw station voor de bevoorrading van auto's op waterstof in gebruik nemen. Het station moet een onderdeel vormen van de zogenaamde Noorse waterstof-snelweg. In de loop van volgend jaar wordt nog een tweede station geopend, waardoor Noorwegen wereldwijd één van de beste uitgeruste waterstof-netwerken zal creëren. In een rapport van het bureau Pike Research wordt geraamd dat er op het einde van het decennium 2,8 miljoen wagens met brandstofcellen zullen worden verkocht. Daarbij zou West-Europa 37 procent van de markt in handen hebben, gevolgd door Asia-Pacific met 36 procent. Noord-Amerika zou slechts een marktaandeel hebben van 25 procent.
Noorwegen opende zijn eerste waterstof-station zeven jaar geleden in Stavanger. Sindsdien werden drie bijkomende stations geopend. Ook werden twintig wagens op waterstof in gebruik genomen. Een aantal gelijkaardige initiatieven zijn op komst in Denemarken en Zweden. Daarvoor werd het Scandinavian Hydrogen Highway Partnership (SHHP) opgericht. Daarbij is voorzien dat er tegen het midden van het decennium minstens vijftien waterstof-stations operationeel zullen zijn in het gebied. Op dit ogenblik zijn er al zeven stations operationeel, terwijl nog drie locaties op dit ogenblik worden opgebouwd. Er wordt aan toegevoegd dat in Scandinavië tussen 40 miljoen euro en 50 miljoen euro overheidsgelden worden geïnvesteerd in onderzoek naar waterstof-vervoer.
Onder meer is er in Noorwegen en Denemarken ook geen registratiebelasting op waterstof-voertuigen. "De registratiebelasting op traditionele wagens kan er oplopen tot 180 procent van de basisprijs," merkt het magazine Venture Beat op. "In het nieuwe station wordt de elektriciteit voor de waterstofproductie geleverd door zonnepanelen. Het tanken duurt 2,6 minuten en voertuigen hebben een actieradius tot 800 kilometer." Verscheidene grote autobouwers hebben onlangs aangekondigd dat ze over vijf jaar wagens op waterstof op de markt zouden willen brengen. Vorig jaar echter had Stephen Chu, Amerikaans minister van energie, echter gezegd dat het nog zeker tien tot twintig jaar zou duren vooraleer waterstof een bruikbare technologie zou kunnen worden in het transport.
Noorwegen opende zijn eerste waterstof-station zeven jaar geleden in Stavanger. Sindsdien werden drie bijkomende stations geopend. Ook werden twintig wagens op waterstof in gebruik genomen. Een aantal gelijkaardige initiatieven zijn op komst in Denemarken en Zweden. Daarvoor werd het Scandinavian Hydrogen Highway Partnership (SHHP) opgericht. Daarbij is voorzien dat er tegen het midden van het decennium minstens vijftien waterstof-stations operationeel zullen zijn in het gebied. Op dit ogenblik zijn er al zeven stations operationeel, terwijl nog drie locaties op dit ogenblik worden opgebouwd. Er wordt aan toegevoegd dat in Scandinavië tussen 40 miljoen euro en 50 miljoen euro overheidsgelden worden geïnvesteerd in onderzoek naar waterstof-vervoer.
Onder meer is er in Noorwegen en Denemarken ook geen registratiebelasting op waterstof-voertuigen. "De registratiebelasting op traditionele wagens kan er oplopen tot 180 procent van de basisprijs," merkt het magazine Venture Beat op. "In het nieuwe station wordt de elektriciteit voor de waterstofproductie geleverd door zonnepanelen. Het tanken duurt 2,6 minuten en voertuigen hebben een actieradius tot 800 kilometer." Verscheidene grote autobouwers hebben onlangs aangekondigd dat ze over vijf jaar wagens op waterstof op de markt zouden willen brengen. Vorig jaar echter had Stephen Chu, Amerikaans minister van energie, echter gezegd dat het nog zeker tien tot twintig jaar zou duren vooraleer waterstof een bruikbare technologie zou kunnen worden in het transport.
Labels: energie, Scandinavië, waterstof
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home