Meeste bedrijven gebruiken sociale media compleet verkeerd
Nagenoeg de helft van de marketeers maakt gebruikt van sociale media, maar niet alle partijen doen dat uit volle overtuiging. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van het bureau Wildfire PR. Daarbij wordt opgemerkt dat 15 procent van de marketeers toegeeft sociale media in te schakelen omdat ze niet willen achterblijven. Daarnaast zegt 12 procent zich verplicht te voelen om die platformen in zijn campagnes in te schakelen. Bovendien zegt 10 procent die platformen in te schakelen omdat ook hun concurrenten zich in die wereld bewegen. Die weinig overtuigde houding weerspiegelt zich volgens Wildfire in de aandacht die aan het medium wordt besteed. Slechts 7 procent zou de impact van hun activiteiten in sociale media meten.
"Teveel organisaties schakelen sociale media in omdat ze zich verplicht voelen," merken de onderzoekers op. "Dat heeft tot gevolg dat achter de activiteiten vaak geen onderbouwde strategie schuil gaat om merkenadvocaten te creëren, communities op te bouwen of marktinzichten te verwerven. Met een dergelijk gebrek aan inzet, is het dan ook niet de verwonderen dat vele marketeers er niet in slagen het maximum uit hun campagnes te halen." Uit een onderzoek in de Verenigde Staten bleek dat meer dan 75 procent van de bedrijven actief waren met sociale media, maar slechts 41 procent bleek daarbij een uitgewerkte strategie te hanteren.
De onderzoekers waarschuwen dat bedrijven grote schade kunnen oplopen wanneer de sociale interactie en de merkenboodschappen niet worden opgevolgd. Wildfire merkt op dat de meeste marketeers sociale media ook in eerste instantie gebruiken als een louter verlengstuk van hun bestaande campagnes. Daarbij blijkt slechts 10 procent sociale media te gebruiken als een kanaal om persberichten te verspreiden, terwijl slechts 5 procent aangeeft het kanaal aan te wenden voor het uitvoeren van marktonderzoek. Amper 6 procent van de ondervraagde bedrijven benadrukt dat de sociale media geïntegreerd zijn in de marketing campagnes.
"Teveel organisaties schakelen sociale media in omdat ze zich verplicht voelen," merken de onderzoekers op. "Dat heeft tot gevolg dat achter de activiteiten vaak geen onderbouwde strategie schuil gaat om merkenadvocaten te creëren, communities op te bouwen of marktinzichten te verwerven. Met een dergelijk gebrek aan inzet, is het dan ook niet de verwonderen dat vele marketeers er niet in slagen het maximum uit hun campagnes te halen." Uit een onderzoek in de Verenigde Staten bleek dat meer dan 75 procent van de bedrijven actief waren met sociale media, maar slechts 41 procent bleek daarbij een uitgewerkte strategie te hanteren.
De onderzoekers waarschuwen dat bedrijven grote schade kunnen oplopen wanneer de sociale interactie en de merkenboodschappen niet worden opgevolgd. Wildfire merkt op dat de meeste marketeers sociale media ook in eerste instantie gebruiken als een louter verlengstuk van hun bestaande campagnes. Daarbij blijkt slechts 10 procent sociale media te gebruiken als een kanaal om persberichten te verspreiden, terwijl slechts 5 procent aangeeft het kanaal aan te wenden voor het uitvoeren van marktonderzoek. Amper 6 procent van de ondervraagde bedrijven benadrukt dat de sociale media geïntegreerd zijn in de marketing campagnes.
Labels: marketing, sociale media
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home