Wereldmerken goed gepositioneerd voor groeimarkten
Wereldmerken zijn bijzonder goed geplaatst om belangrijke voordelen te putten uit de opkomende markten. Dat is de conclusie van een rapport van de financiële dienstverlener Crédit Suisse. Daarbij wordt opgemerkt dat deze wereldmerken een symbool vormen van kwaliteit, zekerheid en status. Dat zijn waarden die voor de consument in de opkomende markten volgens Crédit Suisse van bijzonder groot belang zijn. Er wordt aan toegevoegd dat de consumenten in deze opkomende markten bovendien ook aanvaarden dat voor deze producten een meerprijs wordt gevraagd. Dat is niet alleen het geval voor grote aankopen zoals wagens, maar ook voor categorieën, zoals voeding, waar veiligheid primordiaal wordt gesteld.
"Chinese consumenten van babyvoeding zullen meer betalen voor producten die volgens hen een meerwaarde hebben en een grotere voedingswaarde bieden aan hun kinderen," benadrukt Bill Johnson, chief executive van voedingsproducent Heinz, verwijzend naar de diverse schandalen rond contaminaties in Chinese babyvoeding. Heinz zegt in China de voorbije periode een duidelijke groei te hebben kunnen vaststellen. Crédit Suisse voegt er aan toe dat de nieuwe middenklasse in Azië, Latijns-Amerika en andere regio's ook grote mogelijkheden biedt voor producenten van luxegoederen. Die groep is volgens het rapport er duidelijk op uit om zijn status tegenover de buitenwereld te benadrukken.
Voor Montblanc - producent van exclusieve pennen, juwelen, uurwerken en leder - is China inmiddels de grootste afzetmarkt geworden. "Maar er bieden zich nog andere mogelijkheden aan," voert Lutz Bethge, chief executive van Montblanc, aan. "De voorbije jaren heeft Montblanc zijn activiteiten ook naar andere markten uitgebreid. Ook India biedt daarbij bijzonder grote mogelijkheden. Maar ook een aantal voormalige Sovjet-republieken, zoals Azerbeidzjan, blijken belangrijke afzetmarkten te zijn." Naast de grote wereldmerken zoals AT&T, Coca-Cola, General Electric en Wal-Mart is er volgens Crédit Suisse echter ook een nieuwe golf met bedrijven uit groeimarkten, zoals Samsung, Sberbank of China Construction Bank, die eerst nationaal succes boeken vooraleer uit te wijken naar het buitenland.
"Chinese consumenten van babyvoeding zullen meer betalen voor producten die volgens hen een meerwaarde hebben en een grotere voedingswaarde bieden aan hun kinderen," benadrukt Bill Johnson, chief executive van voedingsproducent Heinz, verwijzend naar de diverse schandalen rond contaminaties in Chinese babyvoeding. Heinz zegt in China de voorbije periode een duidelijke groei te hebben kunnen vaststellen. Crédit Suisse voegt er aan toe dat de nieuwe middenklasse in Azië, Latijns-Amerika en andere regio's ook grote mogelijkheden biedt voor producenten van luxegoederen. Die groep is volgens het rapport er duidelijk op uit om zijn status tegenover de buitenwereld te benadrukken.
Voor Montblanc - producent van exclusieve pennen, juwelen, uurwerken en leder - is China inmiddels de grootste afzetmarkt geworden. "Maar er bieden zich nog andere mogelijkheden aan," voert Lutz Bethge, chief executive van Montblanc, aan. "De voorbije jaren heeft Montblanc zijn activiteiten ook naar andere markten uitgebreid. Ook India biedt daarbij bijzonder grote mogelijkheden. Maar ook een aantal voormalige Sovjet-republieken, zoals Azerbeidzjan, blijken belangrijke afzetmarkten te zijn." Naast de grote wereldmerken zoals AT&T, Coca-Cola, General Electric en Wal-Mart is er volgens Crédit Suisse echter ook een nieuwe golf met bedrijven uit groeimarkten, zoals Samsung, Sberbank of China Construction Bank, die eerst nationaal succes boeken vooraleer uit te wijken naar het buitenland.
Labels: groeimarkten, marketing
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home