Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, November 29, 2010

Groeiende populariteit voor Chinees microblogging

Microblogging kent in China een snel groeiende populariteit. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Analysys International. Daarbij wordt opgemerkt dat internetbedrijven zoals Sina en Sohu de concurrentie aangaan om consumenten en adverteerders aan te trekken. Volgens het onderzoeksbureau heeft microblogging in China op dit ogenblik 75 miljoen gebruikers. Vorig jaar werden er slechts 8 miljoen gebruikers geteld. Voorspeld wordt dat hun aantal volgend jaar verder zou kunnen uitgroeien tot 145 miljoen gebruikers. Over twee jaar zou dat verder kunnen stijgen tot 240 miljoen gebruikers. Microblogging is in China beperkt tot honderdveertig Chinese karakters.

De Chinese microbloggingsite Sina Weibo zegt in veertien maanden 50 miljoen leden aangesloten te hebben. Sinds april van dit jaar werden 10 miljoen nieuwe gebruikers geteld. Sina Weibo zegt daarmee een absoluut Chinees marktleiderschap te bezitten. Peng Shaobin, vice-president van Sina, zegt dat de services van het bedrijf compatibeler zijn met mobiele apparaten dan het aanbod van de concurrentie. Volgens Sina is 38 procent van het gepubliceerde materiaal afkomstig van mobiele terminals. Naarmate de infrastructuur van de derde generatie wordt geïmplementeerd zou dat cijfer volgens Sina nog gevoelig moeten toenemen.

Sina heeft ook een model met reclame-selfservice geïntroduceerd, vergelijkbaar met de AppStore van Apple. Het bedrijf verwacht met zijn microblogging winstgevend te zullen worden op het ogenblik dat het netwerk 200 miljoen gebruikers zal tellen. Sina startte onlangs ook een samenwerking met Shanghai MSN Network Communications Technology, de joint venture van Microsoft op de Chinese markt. In die overeenkomst zitten onder meer microblogs, instant messaging, traditionele blogs en mobiele telefooncontent. Het inkomstenmodel is opgebouwd uit reclame en applicaties. Een andere Chinese microbloggingdienst is Sohu, maar die richt zich meer op entertainment in plaats van op nieuws, dat volgens het bedrijf bijzonder censuur-gevoelig is.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home