Beroemde keukenchefs goed bestand tegen crisis
De voedselmarkt heeft de economische crisis van de voorbije twee jaar relatief goed kunnen opvangen. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Nielsen. In het algemeen wordt gewag gemaakt van een status-quo, maar bij de verse producten werd een stijging met 3,5 procent opgetekend. Ook bij de delicatessen werd een groei met 2,9 procent genoteerd. De drankensector liet een toename met 1,7 procent optekenen. Opgemerkt wordt dat merken die geïnspireerd werden op bekende restaurants en beroemde keukenchefs zelfs een omzetgroei met 12,6 procent lieten optekenen. In volumes betekende dat een stijging met 10,6 procent.
"Voor voedingsproducenten biedt dat uitgelezen mogelijkheden," merken de onderzoekers op. "Daardoor kan het bereik van bekende merken worden uitgebreid en kan de verkoop in de retail worden opgedreven." Dat heeft volgens Nielsen wellicht te maken dat de consument meer aandacht besteedt aan thuismaaltijden en home-entertainment, wat wordt bewezen door het groeiende succes van culinair-gerichte websites, kookprogramma's op televisie en kookboeken. De onderzoekers voegen er aan toe dat onder meer allianties zouden moeten aangegaan worden met meesterkoks of beroemde restaurants om een link te kunnen leggen met de consument die een voorliefde heeft voor koken.
Culinair-gerelateerde websites hebben in de Verenigde Staten volgens Nielsen inmiddels 70 miljoen unieke bezoekers per jaar, terwijl een televisieprogramma zoals Food Network tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 1,1 miljoen kijkers trok. Dat is een stijging met 9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Er wordt aan toegevoegd dat de verkoop van kookboeken op één jaar tijd een groei kende van 5 procent, terwijl de totale boekenmarkt een inkrimping met 4 procent liet optekenen. In tegenstelling tot de voedingsproducten lieten andere sectoren volgens Nielsen tijdens de crisis een inkrimping noteren. Bij de lichaamsverzorging werd een terugval met 1,9 procent opgetekend. Bij de non-food werd zelfs een daling met 3,8 procent opgetekend.
"Voor voedingsproducenten biedt dat uitgelezen mogelijkheden," merken de onderzoekers op. "Daardoor kan het bereik van bekende merken worden uitgebreid en kan de verkoop in de retail worden opgedreven." Dat heeft volgens Nielsen wellicht te maken dat de consument meer aandacht besteedt aan thuismaaltijden en home-entertainment, wat wordt bewezen door het groeiende succes van culinair-gerichte websites, kookprogramma's op televisie en kookboeken. De onderzoekers voegen er aan toe dat onder meer allianties zouden moeten aangegaan worden met meesterkoks of beroemde restaurants om een link te kunnen leggen met de consument die een voorliefde heeft voor koken.
Culinair-gerelateerde websites hebben in de Verenigde Staten volgens Nielsen inmiddels 70 miljoen unieke bezoekers per jaar, terwijl een televisieprogramma zoals Food Network tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 1,1 miljoen kijkers trok. Dat is een stijging met 9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Er wordt aan toegevoegd dat de verkoop van kookboeken op één jaar tijd een groei kende van 5 procent, terwijl de totale boekenmarkt een inkrimping met 4 procent liet optekenen. In tegenstelling tot de voedingsproducten lieten andere sectoren volgens Nielsen tijdens de crisis een inkrimping noteren. Bij de lichaamsverzorging werd een terugval met 1,9 procent opgetekend. Bij de non-food werd zelfs een daling met 3,8 procent opgetekend.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home