Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, November 28, 2010

Omzet mobiele reclame staat voor vertienvoudiging

Mobiele reclame zal over vijf jaar een omzet realiseren van 24,1 miljard dollar. Dat is een vertienvoudiging tegenover het huidige niveau. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Informa Telecoms & Media. Vorig jaar werd door de sector een omzet van 2,3 miljard dollar gerealiseerd. Er wordt aan toegevoegd dat een groot gedeelte van de groei gerealiseerd zal worden in China en India. Daarbij wordt opgemerkt dat de groeimarkten uit Asia-Pacific over vijf jaar 30,9 procent zal vertegenwoordigen van de wereldwijde mobiele reclamemarkt. De mature markten uit dat gebied, die op dit ogenblik een wereldwijd marktaandeel van 43,6 procent hebben, zullen over vijf jaar teruggevallen zijn tot 21,7 procent.

Verwacht wordt dat Noord-Amerika over vijf jaar ongeveer 18 procent van de mobiele reclamemarkt zal vertegenwoordigen. Daarna volgt West-Europa met een marktaandeel van 8,6 procent en Latijns-Amerika met een aandeel van 6,4 procent. De onderzoekers merken verder op dat internetbedrijven zoals Google en Apple beiden het voorbije jaar zwaar hebben geïnvesteerd om te kunnen inpikken op het stijgend gebruik van de consumenten van mobiele apparaten voor de aankoop van goederen en diensten. Google kocht in mei van dit jaar Admob voor een bedrag van 750 miljoen dollar, terwijl Apple in januari meer dan 200 miljoen dollar betaalde voor Quattro Wireless.

"Succesvolle bedrijven met een unieke en aantrekkelijke technologie voor mobiele reclame zullen overnamedoelwitten vormen voor bedrijven zoals Google, Apple, Nokia en Yahoo," merken de onderzoekers op. Er wordt aan toegevoegd dat het iAd-netwerk van Apple, dat in juli van start ging, zijn rivalen zal verplichten om hun eigen mobiele reclame-strategieën te versnellen. Dat geldt volgens de onderzoekers vooral voor Google na de afronding van de overname van AdMob. Informa voegt er aan toe dat de mobiele reclamesector inmiddels zijn experimentele periode achter zich heeft gelaten en er op dit ogenblik belangrijke sommen worden geïnvesteerd in mobiele campagnes.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home