Consument besteedt meer tijd aan online shoppen
De consument besteedt meer shoppingtijd online en zoekt minder persoonlijke verkoopscontacten. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Harris. Daarbij wordt opgemerkt dat de 24 procent van de consumenten aangeeft meer tijd besteed te hebben aan online shopping, terwijl 25 procent meer productbesprekingen heeft gelezen. Er wordt aan toegevoegd dat die toename bij de jongere consumenten sneller verloopt dan bij de oudere leeftijdscategorieën. Dat geeft volgens de onderzoekers aan dat die trend zich in de toekomst nog sterker zal doorzetten. Die tendens heeft volgens Harris duidelijk een sociale impact.
Er wordt aan toegevoegd dat 53 procent van de Amerikaanse consumenten de voorkeur geeft om de online mening van anderen te horen dan zelf een visie naar voor te brengen. Bovendien zegt 60 procent daadwerkelijk waarde te hechten aan de opinies die in sociale media naar voor worden gebracht. "Harris vraagt zich af of er in die relatief eenzame, gezichtsloze online shopping-ervaring iets verloren gaat," merkt het magazine BizReport.com op. "Naarmate prijsvergelijkingen, productbesprekingen en sociale media online veelvuldig beschikbaar worden, zou de consument mogelijk eenzamer handelen. Uit de resultaten van het onderzoek blijft alvast dat er minder persoonlijke ontmoetingen zijn en zich eenzamer voelen."
Uit het onderzoek blijkt dat 54 procent van de respondenten toegeeft minder persoonlijke contacten hebben met vrienden, terwijl 31 procent toegeeft zich nu eenzamer te voelen dan vroeger. Er wordt echter aan toegevoegd dat onderzoek van het bureau ExactTarget het tegenovergestelde laat veronderstellen. "De meerderheid van de gebruikers van Facebook en Twitter geeft immers aan dat hun sociale netwerking geen enkele impact heeft op de tijd die offline wordt besteed met vrienden en familie," merkt BizReport op. "De bezorgdheid dat de nieuwe technologie de persoonlijke contacten bedreigd, is niet nieuw. Op het einde van de negentiende eeuw werd datzelfde ook gezegd van de telefonie."
Er wordt aan toegevoegd dat 53 procent van de Amerikaanse consumenten de voorkeur geeft om de online mening van anderen te horen dan zelf een visie naar voor te brengen. Bovendien zegt 60 procent daadwerkelijk waarde te hechten aan de opinies die in sociale media naar voor worden gebracht. "Harris vraagt zich af of er in die relatief eenzame, gezichtsloze online shopping-ervaring iets verloren gaat," merkt het magazine BizReport.com op. "Naarmate prijsvergelijkingen, productbesprekingen en sociale media online veelvuldig beschikbaar worden, zou de consument mogelijk eenzamer handelen. Uit de resultaten van het onderzoek blijft alvast dat er minder persoonlijke ontmoetingen zijn en zich eenzamer voelen."
Uit het onderzoek blijkt dat 54 procent van de respondenten toegeeft minder persoonlijke contacten hebben met vrienden, terwijl 31 procent toegeeft zich nu eenzamer te voelen dan vroeger. Er wordt echter aan toegevoegd dat onderzoek van het bureau ExactTarget het tegenovergestelde laat veronderstellen. "De meerderheid van de gebruikers van Facebook en Twitter geeft immers aan dat hun sociale netwerking geen enkele impact heeft op de tijd die offline wordt besteed met vrienden en familie," merkt BizReport op. "De bezorgdheid dat de nieuwe technologie de persoonlijke contacten bedreigd, is niet nieuw. Op het einde van de negentiende eeuw werd datzelfde ook gezegd van de telefonie."
Labels: e-commerce, internet
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home