Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, November 28, 2010

Eén op zes online winkelbezoeken eindigt in aankoop

Eén op zes online winkelbezoeken mondt uit in een aankoop. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van het bureau Nielsen. Daarbij wordt opgemerkt dat meer dan 80 procent van de actieve online populatie minstens één van de belangrijkste Britse aanbieders van e-commerce heeft bezocht. Bij die bezoekers ging 16 procent uiteindelijk ook over tot een aankoop. Per sector is de categorie van de elektronische apparatuur de meest lucratieve online retailindustrie. Daar wordt gemiddeld 156 pond per maand uitgegeven. Marktleider in die categorie is Amazon met een aandeel van 36 procent. Consumentengoederen volgen op de tweede plaats met een gemiddeld bedrag van 129 pond.

De onderzoekers wijzen erop dat een kwart van de vijftig meest populaire websites in Groot-Brittannië actief zijn in e-commerce. Die situatie blijft al drie jaar op rij ongewijzigd. Op de eerste plaats staat de veilingsite eBay, die tijdens de maand augustus in Groot-Brittannië, 17,7 miljoen unieke bezoekers telde. Daarna volgen Amazon, Apple, Tesco en Argos. Er wordt echter opgemerkt dat Amazon de kloof met de Britse marktleider snel aan het verkleinen is. Amazon zou in Groot-Brittannië vier keer sneller groeien dan eBay. Op twaalf maanden tijd werd de kloof van 2,2 miljoen bezoekers teruggebracht tot 1,3 miljoen bezoekers.

Volgens 57 procent van de respondenten vormen de goedkopere prijzen de belangrijkste reden om online te winkelen. Daarnaast zegt 32 procent vooral van het internet gebruik te maken omdat dit de mogelijkheid biedt om op elk gewenst ogenblik te winkelen. De onderzoekers merken echter op dat 29 procent van de respondenten ook aangeeft op het internet te winkelen omdat ze daar ook niet met verkooppersoneel worden geconfronteerd. Bij de tweehonderd grootste websites uit de sector e-commerce liet Sony Online Entertainment de grootste groei optekenen. Op één jaar tijd kende het aantal bezoekers een verzesvoudiging.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home