Digitale planeet zorgt voor verschuiving winkelgedrag
Het winkelgedrag kent een duidelijke verschuiving. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van de financiƫle groep American Express. Daarbij wordt opgemerkt dat groepswinkelen, mobiele platformen en co-creation aan het shoppinggedrag een nieuwe richting geven. American Express voert daarbij aan dat de technologische innovatie daarbij gepaard gaat met een grotere bezorgdheid bij de consument over de herkomst en productie van de goederen die op de markt worden gebracht. Mary Hines, vice-president marketing bij American Express, benadrukt dat er duidelijk sprake is van een digitale planeet, wat tot een drastische verandering leidt in het consumentengedrag.
"De consument stelt zich veel bewuster op," voert Mary Hines op. "Er wordt echt wel tijd genomen bij aankoopbeslissingen. Er wordt daarbij niet alleen naar kwaliteit gekeken, maar ook op de impact van de aankoopbeslissing." Een eerste belangrijke verschuiving moet volgens haar gezocht worden in de stijgende populariteit van gemeenschappelijke aankopen, waarbij websites zoals Groupon met groepskortingen een groot aantal internetgebruikers aantrekken, waardoor een sociaal element wordt toegevoegd aan de elektronische retail. Volgens American Express zal die activiteit snel de overstap maken naar het mobiele platform, waardoor real-time en locatie-gerelateerde promoties kunnen worden aangeboden.
Dat maakt volgens American Express meteen de overstap naar een tweede tendens, waarbij diensten zoals Facebook Places, Google Latitude en Foursquare marketeers toelaten om mobiel in contact te treden met de consument. Daarbij voorspelt American Express dat het mobiele internet een bijzonder persoonlijke beleving, aangepast aan de individuele smaak, zal aanbieden. Het rapport merkt verder op dat de verkoop van lokaal geproduceerde goederen de derde belangrijke trend vormt, waarbij grote bedrijven verplicht zullen worden om hun assortiment aan te passen aan regionale voorkeuren en daarbij zullen moeten samenwerken met kleinere gespecialiseerde eenheden. Maar de consument zal volgens het rapport ook meer inspraak eisen op het gebied van design en ingrediƫnten.
"De consument stelt zich veel bewuster op," voert Mary Hines op. "Er wordt echt wel tijd genomen bij aankoopbeslissingen. Er wordt daarbij niet alleen naar kwaliteit gekeken, maar ook op de impact van de aankoopbeslissing." Een eerste belangrijke verschuiving moet volgens haar gezocht worden in de stijgende populariteit van gemeenschappelijke aankopen, waarbij websites zoals Groupon met groepskortingen een groot aantal internetgebruikers aantrekken, waardoor een sociaal element wordt toegevoegd aan de elektronische retail. Volgens American Express zal die activiteit snel de overstap maken naar het mobiele platform, waardoor real-time en locatie-gerelateerde promoties kunnen worden aangeboden.
Dat maakt volgens American Express meteen de overstap naar een tweede tendens, waarbij diensten zoals Facebook Places, Google Latitude en Foursquare marketeers toelaten om mobiel in contact te treden met de consument. Daarbij voorspelt American Express dat het mobiele internet een bijzonder persoonlijke beleving, aangepast aan de individuele smaak, zal aanbieden. Het rapport merkt verder op dat de verkoop van lokaal geproduceerde goederen de derde belangrijke trend vormt, waarbij grote bedrijven verplicht zullen worden om hun assortiment aan te passen aan regionale voorkeuren en daarbij zullen moeten samenwerken met kleinere gespecialiseerde eenheden. Maar de consument zal volgens het rapport ook meer inspraak eisen op het gebied van design en ingrediƫnten.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home