Moskou wil buitenlandse partners voor uitbouw metro
De Russische hoofdstad Moskou hoopt buitenlandse investeerders te kunnen aantrekken voor de aanleg van nieuwe metrolijnen. Met de contracten zou in totaal een bedrag tussen 500 miljard roebel en 1,5 triljoen roebel gemoeid kunnen zijn. Dat komt overeen met een bedrag van van 48 miljard dollar. Het aantrekken van buitenlandse constructeurs zou volgens Sergei Sobyanin, de burgemeester van Moskou, voor stabiele contracten kunnen zorgen en de kwaliteit van het werk verhogen. Sobyanin maakte eerder bekend dat Moskou van plan is om over een periode van vijf jaar meer dan vijftig kilometer nieuwe metrolijnen aan te leggen, maar hij voegde er aan toe dat er daarbij belangrijke hinderpalen moesten worden overwonnen.
"Ik ben er geen voorstander om de werken te laten uitvoeren door één of twee binnenlandse bedrijven, maar er zou een internationale aanbesteding moeten worden uitgeschreven om de grootste gespecialiseerd internationale organisaties te kunnen aantrekken," aldus Sobyanin. Andrei Tretelnikov, transportanalist bij het bureau Rye Man & Gor Securities, stelde dat het budget theoretisch groot genoeg is om buitenlandse bedrijven aan te trekken. Hij voegde er echter aan toe dat mogelijke kandidaten moeten beseffen dat de werken zich over een lange tijd zouden uitspreiden. Sobyanin maakte geen gewag van een tijdsspanne, maar had wel aangegeven dat er tegen het midden van het decennium minstens vijftig kilometer nieuwe metrolijnen moesten worden getrokken.
Sobyanin beklaagde zich erover dat de metrobouw met vele problemen wordt geconfronteerd, zoals de onstabiele financiering van contracten en een gebrek aan projectontwikkeling. De infrastructuur zelf is volgens de burgemeester ook in twijfelachtige conditie. Moskou heeft op dit ogenblik ongeveer driehonderd kilometer metrolijnen. Onderburgemeester Vladimir Resin kondigde aan dat alle grote buitenlandse bouwbedrijven zouden worden uitgenodigd om aan de aanbesteding deel te nemen. Vorige maand had Sobyanin voorgesteld om het ontwerp van metrostations te standaardiseren, zodat de constructie versneld zou kunnen worden uitgevoerd en de bouwkosten met minstens 20 procent zouden kunnen worden teruggeschroefd.
"Ik ben er geen voorstander om de werken te laten uitvoeren door één of twee binnenlandse bedrijven, maar er zou een internationale aanbesteding moeten worden uitgeschreven om de grootste gespecialiseerd internationale organisaties te kunnen aantrekken," aldus Sobyanin. Andrei Tretelnikov, transportanalist bij het bureau Rye Man & Gor Securities, stelde dat het budget theoretisch groot genoeg is om buitenlandse bedrijven aan te trekken. Hij voegde er echter aan toe dat mogelijke kandidaten moeten beseffen dat de werken zich over een lange tijd zouden uitspreiden. Sobyanin maakte geen gewag van een tijdsspanne, maar had wel aangegeven dat er tegen het midden van het decennium minstens vijftig kilometer nieuwe metrolijnen moesten worden getrokken.
Sobyanin beklaagde zich erover dat de metrobouw met vele problemen wordt geconfronteerd, zoals de onstabiele financiering van contracten en een gebrek aan projectontwikkeling. De infrastructuur zelf is volgens de burgemeester ook in twijfelachtige conditie. Moskou heeft op dit ogenblik ongeveer driehonderd kilometer metrolijnen. Onderburgemeester Vladimir Resin kondigde aan dat alle grote buitenlandse bouwbedrijven zouden worden uitgenodigd om aan de aanbesteding deel te nemen. Vorige maand had Sobyanin voorgesteld om het ontwerp van metrostations te standaardiseren, zodat de constructie versneld zou kunnen worden uitgevoerd en de bouwkosten met minstens 20 procent zouden kunnen worden teruggeschroefd.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home