Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 30, 2010

Hotelsector Moskou wacht op investeerders

Internationale hotelketens hebben een grote interesse in de Russische hoofdstad Moskou, aangezien de marges er hoger liggen dan in de rest van Europa, maar ontwikkelaars lijken geen haast te hebben om de grote hoeveelheden kapitaal aan te brengen om topklasse-hotels te kunnen bouwen. Experts wijzen er daarbij op dat de gedane investeringen in landen zoals China en Zuid-Korea sneller worden terugverdiend, dankzij minder dure financieringsvoorwaarden en een groter aantal toeristen. Moskou telt op dit ogenblik ongeveer tweehonderdzestig hotels met dertigduizend kamers, waarvan veertig hotels met tienduizend kamers de internationale kwaliteitsnormen voldoen.

"De economische crisis toonde aan dat het hotelsegment bijzonder aantrekkelijk is voor investeerders," merkt de Russische krant The Moscow Times op. "Philippe Brisbois, chief executive van IFK Hotel Management, merkt op dat ontwikkelaars die door hun aangegane verplichtingen gedwongen werden om hotels in hun multifunctionele projecten te voorzien, nu in Moskou een belangrijke voorsprong hebben opgebouwd. Volgens Michael O'Hare, managing director van Horwath HTL Hungary & Russia, stelt dat vele opgeschorte hotelprojecten nu opnieuw worden opgepikt. De investeringen in russische hotels worden in Moskou op zeven tot tien jaar terugbetaald, tegenover veertien jaar in Europa."

Volgens O'Hare is er echter onvoldoende kapitaal beschikbaar om hotels te kunnen bouwen. "Men moet er immers rekening mee houden dat de bouwer alle risico's draagt," merkt hij op. "Geen enkel internationale hotelmanagement-groep is bereid om financiƫle garanties te bieden." In Moskou kost de bouw van een driesterrenhotel op dit ogenblik 4.600 dollar per vierkante meter. In Peking bedraagt die prijs echter slechts 1.000 dollar, zodat de investeringen in landen zoals China en Zuid-Korea sneller zijn terugbetaald, zeker omdat die landen ook grotere groepen toeristen kunnen aantrekken. De omzetgroei van een Russische hotelkamer bedraagt ongeveer 15 procent per jaar. In Europese steden wordt een maximale groei van 4 procent genoteerd.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home