Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 30, 2010

Opkomende markten cruciaal voor alcoholische dranken

De opkomende markten zijn cruciaal voor de verdere groei in het wereldwijde alcohol-verbruik. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Euromonitor. Daarbij wordt opgemerkt dat de groeimarkten minder getroffen werden door de economische crisis en ook een sneller herstel laten optekenen. Opgemerkt wordt dat het Midden-Oosten, Afrika, Asia-Pacific en Latijns-Amerika de sleutelmarkten vormen voor de wereldwijde groei in de alcohol-consumptie. Daarentegen verkeren Noord-Amerika, West-Europa en Oost-Europa volgens Euromonitor voor de alcohol-industrie nog altijd in een periode van recessie. Wereldwijd kent de sector volgens het rapport dit jaar een groei met 1 procent, tegenover amper 0,3 procent vorig jaar.

Volgens Euromonitor heeft vooral China een belangrijke impact op de wereldwijde markt. Verwacht wordt immers dat China de helft van de wereldwijde groei voor zijn rekening neemt. De belangrijkheid van de regio Asia-Pacific wordt volgens Euromonitor ook aangetoond door de prestaties van UB Group, dat volgend jaar op het gebied van volume de grootste verdeler van sterke dranken ter wereld zal worden. Daarbij wordt erop gewezen dat in China het gemeenschapsleven aan belangrijkheid wint, waardoor de omzet van cafés blijft toenemen. Volgend jaar blijft de drankenverkoop in de retail nog wel dominant op de Chinese markt, maar de groei in de cafésector zal groter zijn dan in de handel.

In Rusland maakten beide sectoren dit jaar een belangrijke crisis door. De retailhandel werd getroffen door een belastingverhoging van 200 procent, maar in de cafésector kon dat volgens Euromonitor beter worden opgevangen. Wereldwijd wordt voor de caféverkoop voor dit jaar een groei van 2 procent in het vooruitzicht gesteld, gedreven door een groei van 6 procent in Asia-Pacific. In Latijns-Amerika wordt een groei met 3 procent voorspeld, terwijl in Afrika en het Midden-Oosten een toename met 5 procent wordt gemeld. Dat is volgens Euromonitor te danken aan een opkomende middenklasse en de verwesterlijking.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home