Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, December 01, 2010

Afrika kan volgend decennium een groot verhaal worden

Grote multinationals bereiden zich voor om hun aanwezigheid in Afrika uit te breiden, ook al worden ze er nog met belangrijke hindernissen geconfronteerd. Muhtar Kent, chief executive van het frisdrankenconcern Coca-Cola, voert echter aan dat Afrika nog altijd een grotendeels onverteld verhaal vormt dat het volgende decennium een bijzonder grote omvang zou kunnen krijgen, zoals dat het voorbije decennium het geval was in vooral India en China. Uit onderzoek van het adviesbureau McKinsey blijkt dat de Afrikaanse middenklasse over vier jaar voor het eerst meer dan 100 miljoen consumenten zal tellen, waardoor bedrijven er op een belangrijke markt kunnen terugvallen.

Coca-Cola is al meer dan tachtig jaar actief in Afrika en heeft er 160 fabrieken met in totaal 65.000 medewerkers. De volgende tien jaar wil Coca-Cola 12 miljard dollar investeren in het continent, waarbij vooral de nadruk zal gelegd worden op fruitsappen. "De aanwezigheid van Coca-Cola in Afrika is belangrijker dan in India en China," voert Muhtar Kent aan tegenover het online magazine warc.com. "Afrika heeft een bijzonder jonge en dynamische populatie met een bijzonder groot beschikbaar inkomen. Afrika heeft een bruto binnenlands product van 1,6 triljoen dollar. Dat is meer dan Rusland of India. Bovendien heeft Afrika een belangrijke economie, gedragen door een bijzonder grote grondstoffenrijkdom."

Het zal volgens Kent echter van het politieke Afrikaanse beleid afhangen of het continent die beloftes kan waarmaken, al ziet hij op dat vlak duidelijke vorderingen. Ook Standa Vecera, general manager Zuid-Oost Afrika bij Procter & Gamble, benadrukt dat er een grotere consistentie moet worden bereikt om de Afrikaanse groei te stimuleren. "De economie heeft een stabiel beleid en economie nodig," voert hij aan. "Het ergste wat het bedrijfsleven kan overkomen, is op een ochtend wakker worden met een gewijzigd politiek beleid en veranderde reglementeringen." Alex Kanellis, chief executive van het farmabedrijf PZ Cussons, stelt dat Afrika op het gebied van concurrentie meer kansen biedt dan Aziƫ, waar iedereen actief is. In Afrika is dat veel beperkter, zodat er meer groeikansen zijn.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home