Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, December 02, 2010

Verkoop Tata Nano nagenoeg volledig ingestort

De verkoop van de Tata Nano, de goedkoopste wagen van de wereld, is compleet ingestort. Dat heeft Tata Motors, de Indiase producent van de Nano, toegegeven. Tijdens de maand november werden er slechts 506 exemplaren van de goedkope wagen verkocht. Dat is een daling met 85 procent tegenover dezelfde maand vorig jaar. De ineenstorting van de verkoop is volgens Tata Motors echter grotendeels te wijten aan het feit dat veel potentiƫle klanten bijzonder veel moeilijkheden ondervinden om een lening te kunnen afsluiten voor de aankoop van een wagen. Volgens een aantal analisten hebben echter ook een aantal autobranden het imago van de Nano aangetast. Ook een aantal prijsstijgingen zouden een negatieve impact hebben gehad.

Tata Motors heeft de voorbije maand aangekondigd een aantal gratis extra veiligheidstoepassingen in te bouwen in de Nano. Sinds april vorig jaar zouden een half dozijn exemplaren in brand zijn gevlogen. Daarbij vielen weliswaar geen gewonden, maar dat heeft mogelijk een negatieve impact gehad op het enthousiasme van de consument voor de goedkope wagen. De Tata Nano kwam in april vorig jaar op de markt. Tot op dit ogenblik zijn er ongeveer 70.000 exemplaren van de goedkope wagen verkocht. Een Tata Nano kan op de Indiase markt gekocht worden vanaf een prijs van 2.205 dollar. De voorbije maand november vormt een absoluut dieptepunt in de verkoop sinds het model werd gelanceerd.

"De Indiase autobouwer heeft aangekondigd zijn verkoopsploeg voor de Nano uit te breiden en met de banken te praten om ervoor te kunnen zorgen dat de klanten een autolening kunnen afsluiten," merkt het persbureau Bloomberg op. "De banken zijn echter heel terughoudend tegenover klanten uit lagere inkomensklassen, waarop de Nano zich richt, omdat gevreesd wordt dat de leningen niet zullen kunnen worden terugbetaald." Mahantesh Sabarad, analist bij Fortune Equity Brokers uit Mumbai, merkt op dat een aantal kopers in de beginperiode aangetrokken werd door het novelty-karakter van de Tata Nano. In totaal verkocht Tata Motors, dat ook eigenaar is van de Engelse merken Jaguar en Land Rover, in november 54.622 exemplaren. Dat is een stijging met 1 procent.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home