Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, December 03, 2010

Online emailcampagnes Amerikaanse retailers dicht bij record

De grote Amerikaanse online retailers hebben tijdens de laatste week van november gemiddeld 4,1 promotionele emails verstuurd. Dat is nagenoeg een absoluut record. Dat zegt Chad White, onderzoeksdirecteur bij het bureau Responsys. White merkt op dat het aantal promotionele emails tijdens de laatste week van november 15 procent hoger lag dan de week voordien en een groei kende van 34 procent tegenover begin november. Tegenover de laatste week van november vorig jaar werd een stijging met 15 procent opgetekend. Daarbij is volgens White dit jaar vooral ingezet op de winkeldag Black Friday. Terwijl vorig jaar slechts in 19 procent van de emails gewag gemaakt werd van Black Friday, is dat dit jaar gestegen tot 31 procent.

De onderzoekers voegen er aan toe dat Cyber Monday voor de vierde keer op rij een nieuwe absoluut record heeft gevestigd op het gebied van promotioneel e-mail volume. Ook op Cyber Sunday, de dag voordien, werd een opgemerkelijke groei opgetekend tegenover het jaar voordien. Het niveau van Black Friday lag op hetzelfde niveau als vorig jaar, maar op Thanksgiving Day werd een belangrijke groei opgetekend omdat meer retailers hun winkel openden, een speciale verkoopdag organiseerden en promoties voor Black Friday al een dag eerder in e-mails lieten uitlekken. Eén op vier retailers zou de promoties voor Black Friday al één dag eerder hebben gelanceerd, waardoor Thanksgiving Day stilaan Black Thursday aan het worden is.

Op Cyber Monday stuurde 77 procent van de online retailers hun klanten minstens één promotionele email. Dat is een stijging met 6 procentpunten tegenover vorig jaar. Er wordt daarbij gewag gemaakt van een nieuw absoluut record. Op Cyber Sunday werd een stijging van 45 procent naar 56 procent opgetekend. Black Friday bleef met 69 procent op hetzelfde niveau van vorig jaar. Op Thanksgiving Day werd echter een stijging van 45 procent naar 60 procent opgetekend. De onderzoekers stellen dat email steeds meer een cruciaal kanaal wordt voor de promotie van de verkoop op Brack Friday en steeds meer retailers van het kanaal gebruik maken om hun fysieke verkopen op te drijven.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home