Cosmetica moet marketing-strategie dringend verjongen
De meeste cosmeticamerken moeten nog altijd het digitale tijdperk ontdekken. Dat is de conclusie van een rapport van het adviesbureau L2. De onderzoekers merken daarbij op dat de sector gebouwd is op de belofte van jeugd en vitaliteit, maar een duidelijk verouderde marketingstrategie voert. Daarbij wordt aangestipt dat het internet, dat de aandacht van ongeveer 26 procent van de shoppers trekt, slechts 3,5 procent van de marketingbudgetten van de cosmeticasector ontvangt. Daarentegen zijn magazines en televisie volgens de onderzoekers oververtegenwoordigd. Magazines vertegenwoordigen 6 procent van de Amerikaanse mediaconsumptie, maar ontvangen wel 44,7 procent van de reclamebudgetten.
De online en mobiele prestaties van de cosmetica-merken halen volgens het adviesbureau een score van 40 procent op het gebied van hun officiële websites, positionering, interface, technologie en e-commerce. De digitale marketing, van zoekmachines tot blogs, lieten een score van 30 procent optekenen. Sociale media halen daarbij een notering van 20 procent, terwijl applicaties, iPad-integratie en mobiele websites een score van 10 procent optekenen. De beste prestaties werden volgens het adviesbureau neergezet door Clinique, dat een score van 145 punten liet optekenen, dankzij product-besprekingen en live-chats op zijn website. Ook wordt gewag gemaakt van een uitstekende zoekmachine, de mogelijkheid om online aankopen te doen en een aanwezigheid op Facebook.
Op de tweede plaats staat MAC met 143 punten, waarbij vooral gewezen wordt op het feit dat 50 procent van de online bezoekers tussen achttien en vierendertig jaar zijn, onder meer dankzij de samenwerking met een figuur zoals Lady Gaga. Op de derde plaats staat Lancôme met 134 punten, dankzij belangrijke activiteiten op Twitter en een iPad-applicatie. Bovendien was er ook de samenwerking met de jonge makeup-artieste Michelle Phan, die maandelijks video's plaatste en op YouTube één miljoen volgelingen en vijftig miljoen hits opleverde. Phan zorgde ervoor dat het aantal volgelingen van Lancôme op Facebook sinds maart met 263 procent is gestegen. De top vijf wordt rond gemaakt door Aveda, L'Oreal Paris en Bare Escentuals.
De online en mobiele prestaties van de cosmetica-merken halen volgens het adviesbureau een score van 40 procent op het gebied van hun officiële websites, positionering, interface, technologie en e-commerce. De digitale marketing, van zoekmachines tot blogs, lieten een score van 30 procent optekenen. Sociale media halen daarbij een notering van 20 procent, terwijl applicaties, iPad-integratie en mobiele websites een score van 10 procent optekenen. De beste prestaties werden volgens het adviesbureau neergezet door Clinique, dat een score van 145 punten liet optekenen, dankzij product-besprekingen en live-chats op zijn website. Ook wordt gewag gemaakt van een uitstekende zoekmachine, de mogelijkheid om online aankopen te doen en een aanwezigheid op Facebook.
Op de tweede plaats staat MAC met 143 punten, waarbij vooral gewezen wordt op het feit dat 50 procent van de online bezoekers tussen achttien en vierendertig jaar zijn, onder meer dankzij de samenwerking met een figuur zoals Lady Gaga. Op de derde plaats staat Lancôme met 134 punten, dankzij belangrijke activiteiten op Twitter en een iPad-applicatie. Bovendien was er ook de samenwerking met de jonge makeup-artieste Michelle Phan, die maandelijks video's plaatste en op YouTube één miljoen volgelingen en vijftig miljoen hits opleverde. Phan zorgde ervoor dat het aantal volgelingen van Lancôme op Facebook sinds maart met 263 procent is gestegen. De top vijf wordt rond gemaakt door Aveda, L'Oreal Paris en Bare Escentuals.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home