Wagens op gas populair in onverwachte landen
Wagens op natuurlijk gas kennen een groeiende populariteit in een aantal niet voor de hand liggende markten. Dat is de conclusie van een onderzoek van de International Association for Natural Gas Vehicles. Daarbij wordt opgemerkt dat er wereldwijd ongeveer 11,4 miljoen wagens op natuurlijk gas rijden. Het grootste gedeelte daarvan is te vinden in de ontwikkelingslanden. Op de eerste plaats staat Pakistan met 2,3 miljoen exemplaren, gevolgd door Iran, Argentiniƫ, Braziliƫ en India. Die vier landen vertegenwoordigen samen ongeveer 6 miljoen exemplaren. In China is het aantal op minder dan drie jaar tijd verdubbeld tot ongeveer een half miljoen exemplaren.
Wagens met natuurlijk gas zijn milieuvriendelijker dan de benzinevloot, maar dat is meestal niet de reden van hun populariteit in bepaalde landen. Het gebruik van deze brandstof wordt meestal gestimuleerd door een beperkte capaciteit aan petroleum-raffinage en grote reserves van natuurlijk gas. In Iran is daarbij ook sprake van het risico op nieuwe handelssancties, die de bevoorrading met benzine gevoelig zou kunnen terugschroeven. In vele landen is ook de ondersteuning van de overheid vaak cruciaal in het gebruik van natuurlijk gas. In India en Pakistan wordt het gebruik van gas verplicht in het openbaar vervoer. Daarnaast wordt het gas vaak ook gesubsidieerd, waardoor het gevoelig goedkoper is dan benzine.
Ook in de Verenigde Staten heeft men grote gasvoorraden, maar daar worden op dit ogenblik slechts 110.000 wagens op gas geteld, hoewel de technologie er al van in de jaren dertig van de vorige eeuw beschikbaar is. Het beperkte succes in de Verenigde Staten zou vooral te wijten zijn aan het ontoereikende netwerk van tankstations. De meeste wagens op gas vormen immers een onderdeel van de vloot van overheidsinstellingen of bedrijven met een centraal bevoorradingspunt. Gas vertegenwoordigt slechts 0,1 procent van alle brandstof die in het verkeer wordt gebruikt. Bovendien blijft benzine in de Verenigde Staten relatief goedkoop, waardoor er weinig economische stimulansen zijn om over te stappen op gas.
Wagens met natuurlijk gas zijn milieuvriendelijker dan de benzinevloot, maar dat is meestal niet de reden van hun populariteit in bepaalde landen. Het gebruik van deze brandstof wordt meestal gestimuleerd door een beperkte capaciteit aan petroleum-raffinage en grote reserves van natuurlijk gas. In Iran is daarbij ook sprake van het risico op nieuwe handelssancties, die de bevoorrading met benzine gevoelig zou kunnen terugschroeven. In vele landen is ook de ondersteuning van de overheid vaak cruciaal in het gebruik van natuurlijk gas. In India en Pakistan wordt het gebruik van gas verplicht in het openbaar vervoer. Daarnaast wordt het gas vaak ook gesubsidieerd, waardoor het gevoelig goedkoper is dan benzine.
Ook in de Verenigde Staten heeft men grote gasvoorraden, maar daar worden op dit ogenblik slechts 110.000 wagens op gas geteld, hoewel de technologie er al van in de jaren dertig van de vorige eeuw beschikbaar is. Het beperkte succes in de Verenigde Staten zou vooral te wijten zijn aan het ontoereikende netwerk van tankstations. De meeste wagens op gas vormen immers een onderdeel van de vloot van overheidsinstellingen of bedrijven met een centraal bevoorradingspunt. Gas vertegenwoordigt slechts 0,1 procent van alle brandstof die in het verkeer wordt gebruikt. Bovendien blijft benzine in de Verenigde Staten relatief goedkoop, waardoor er weinig economische stimulansen zijn om over te stappen op gas.
Labels: automotive, energie, gas
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home