Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, November 10, 2010

Procter & Gamble grootste adverteerder op Chinese markt

Het Amerikaanse concern Procter & Gamble, producent van consumptiegoederen, was tijdens de eerste drie kwartalen van dit jaar de grootste adverteerder op de Chinese markt. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau CRT Research. Procter & Gamble investeerde tijdens de eerste negen maanden van dit jaar een bedrag van 25 miljard yuan op de Chinese reclamemarkt. Dat komt overeen met een bedrag van 2,7 miljard euro. Het bedrijf ondersteunde daarbij vooral zijn Olay-verzorgingsproducten. Op de tweede plaats staat L'Oréal met een bedrag van 9,1 miljard yuan. Unilever neemt met een bedrag van 8,3 miljard yuan de derde plaats in. De top vijf wordt rond gemaakt door Yum Brands (6,8 miljard yuan) en Coca-Cola (6,5 miljard yuan).

Uit het onderzoek blijkt dat de groei van de reclame-bestedingen tijdens de eerste drie kwartaal van dit jaar een lichte vertraging kende tot 14 procent. In totaal bedroegen de reclamebestedingen op de Chinese markt tijdens die periode 430 miljard yuan. Bij televisie werd echter een groei met 12 procent opgetekend tot 331 miljard yuan. Daarmee heeft televisie op de Chinese reclamemarkt een dominant aandeel van 77 procent. Er wordt aan toegevoegd dat provinciale kanalen een snelle groei laten optekenen. Dat is het gevolg van de striktere beperkingen die staatszender China Central Television (CCTV) opgelegd kreeg. Bij de kranten en magazines werd een groei met 19 procent opgetekend tot respectievelijk 57,1 miljard yuan en 11 miljard yuan.

Radio liet een groei met 33 procent optekenen tot 10,5 miljard yuan, terwijl bij buitenreclame een toename met 19 procent tot 20,4 miljard yuan werd genoteerd. CRT Research merkt verder op dat de sector van toiletartikelen zijn reclamebestedingen op de Chinese markt met 24 procent opdreef tot 67,1 miljard yuan. De dienstensector noteerde een groei met 10 procent tot 56 miljard yuan, gevolgd door de drankensector met een groei van 22 procent tot 51 miljard yuan. De voedingsindustrie liet daarentegen een daling met 0,8 procent optekenen tot 42 miljard yuan. De top vijf werd rond gemaakt door de farmaceutische industrie, die een toename met 2 procent liet noteren tot 36,6 miljard yuan.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home