Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 09, 2010

Adverteerders grijpen massaal naar mobiele applicaties

Het aantal mobiele applicaties dat door adverteerders en marketeers wordt gebruikt, is het voorbije jaar explosief toegenomen. Dat blijkt uit een rapport van het bureau Millennial Media. Daarbij blijkt het aantal adverteerders met twintig tot vijftig applicaties met 1.975 procent gestegen te zijn tegenover vorig jaar. Het aantal adverteerders zonder mobiele applicatie kende daarentegen een daling met 42 procent. Er wordt aan toegevoegd dat entertainment het voorbije jaar consumptiegoederen als belangrijkste applicatie-categorie heeft verdrongen, gevolgd door technologie, media en retail. Consumptiegoederen is als categorie teruggevallen tot de vijfde plaats.

"Vorig jaar vormden consumptiegoederen, retail, automotive, entertainment en financiën de vijf belangrijkste applicatie-categorieën," merken de onderzoekers op. "Dit jaar heeft entertainment echter de eerste plaats ingenomen, gevolgd door technologie, media, retail en consumptiegoederen." Er wordt aan toegevoegd dat Android en iPad als platform de belangrijkste groei lieten noteren. Bij Android werd een stijging met 180 procent opgetekend. Bij iPad kan geen vergelijking worden gemaakt, omdat het platform vorig jaar nog niet bestond. Het belangrijkste platform blijft echter nog altijd iPhone, dat een groei met 18 procent liet optekenen. De onderzoekers merken op dat ook Blackberry, Windows Mobile en Symbian een stijging lieten optekenen.

"Adverteerders blijven immers hun applicatie-platformen uitbreiden," voert Millenial Media aan. Ook bij de uitgevers lieten alle platformen een groei optekenen. Ook daar liet Android met een groei van 71 procent de snelste vooruitgang optekenen, gevolgd door iPad (60 procent). Er werden volgens de onderzoekers vooral voor deze platformen nieuwe applicaties ontwikkeld. Ook hier is de iPhone nog altijd het leidende platform, maar daar werd wel een terugval met 2 procent opgetekend. Bij Palm werd een daling met 21 procent opgetekend. De platformen worden door adverteerders en uitgevers vooral gebruikt voor bereik, gevolgd door demonstraties, merkopbouw, gebruiksgemak en het verhogen van het verkoopspotentieel.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home