Consument kijkt weer voorzichtig naar luxesector
Welgestelde Amerikaanse consumenten kopen opnieuw producten uit de hogere prijsklasse, gaande van textiel tot organische voeding en drank, ondanks de moeilijke financiële omstandigheden. Volgens de Amerikaanse retailers is het optimisme bij de consument opnieuw aan het stijgen na het dieptepunt van de economische recessie. Ambitieuzere consumenten grijpen volgens de retailers terug naar de gewoontes die ze tentoon spreidden voor het uitbreken van de economische crisis. Joel Bines, retail-consulent bij AlixPartners, zegt dat er steeds meer aanwijzingen zijn dat de ambitieuzere consument opnieuw geïnteresseerd raakt in zogenaamde luxury-light aankopen.
"Het lingeriemerk Victoria's Secret realiseerde tijdens de maand oktober naar eigen zeggen een omzetgroei met 14 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar," aldus de zakenkrant Financial Times. "Ook de koffieketen Starbucks maakte gewag van een groei met 8 procent tijdens het voorbije kwartaal. Bij de organische voedingketen Whole Foods Market, die door de economische crisis met een zware omzetdaling werd geconfronteerd, werd tijdens de voorbije periode opnieuw een groei met 8,9 procent opgetekend. Bij de luxeketens Neiman Macus en Saks werden groecijfers van respectievelijk 11,5 procent en 8,1 procent gemeld."
Retail-consulent Joel Bines stelt dat de ambitieuzere consument de voorbije twee jaar uit het hogere marktsegment is verdwenen, maar stilaan aan het terugkeren is. "De portemonnee gaat opnieuw iets verder open," voert Bines aan. De zakenkrant merkt echter op dat de omzetcijfers van de Amerikaanse winkelketens een meer gemengd patroon laten optekenen. Daarbij wordt opgemerkt dat de maandelijkse Amerikaanse retailindex tijdens de maand oktober slechts met 1,5 procent is gestegen. Dat is de kleinste groei sinds de maand april van dit jaar. Die vertraging zou echter te wijten zijn aan het warme nazomerweer, waardoor de vraag naar kleding voor de herfst en winter achter is gebleven.
"Het lingeriemerk Victoria's Secret realiseerde tijdens de maand oktober naar eigen zeggen een omzetgroei met 14 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar," aldus de zakenkrant Financial Times. "Ook de koffieketen Starbucks maakte gewag van een groei met 8 procent tijdens het voorbije kwartaal. Bij de organische voedingketen Whole Foods Market, die door de economische crisis met een zware omzetdaling werd geconfronteerd, werd tijdens de voorbije periode opnieuw een groei met 8,9 procent opgetekend. Bij de luxeketens Neiman Macus en Saks werden groecijfers van respectievelijk 11,5 procent en 8,1 procent gemeld."
Retail-consulent Joel Bines stelt dat de ambitieuzere consument de voorbije twee jaar uit het hogere marktsegment is verdwenen, maar stilaan aan het terugkeren is. "De portemonnee gaat opnieuw iets verder open," voert Bines aan. De zakenkrant merkt echter op dat de omzetcijfers van de Amerikaanse winkelketens een meer gemengd patroon laten optekenen. Daarbij wordt opgemerkt dat de maandelijkse Amerikaanse retailindex tijdens de maand oktober slechts met 1,5 procent is gestegen. Dat is de kleinste groei sinds de maand april van dit jaar. Die vertraging zou echter te wijten zijn aan het warme nazomerweer, waardoor de vraag naar kleding voor de herfst en winter achter is gebleven.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home