Midden-Oosten geen territorium westerse luchtvaartsector
Europese luchtvaartmaatschappijen beginnen stilaan te beseffen dat het Midden-Oosten en India niet tot hun territorium behoren. Dat zegt James Hogan, chief executive van luchtvaartmaatschappij Etihad Airways, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten. Hogan haalt met die uitspraak uit naar toplui van de westerse luchtvaartsector, die een hele waaier van bedenkingen heeft geuit over luchtvaartmaatschappij uit de Arabische golf. Hogan zegt dat de Europese luchtvaartmaatschappijen het Midden-Oosten als een gedeelte van hun territorium bestempelen, maar daar op de hedendaagse wereldwijde markt geen aanspraak op kunnen maken.
"De voorbije vijftien jaar werden in India en het Midden-Oosten lanceringen opgemerkt van nieuwe luchtvaartmaatschappij die een hoge kwaliteit en brede keuze aanboden," merkte James Hogan op tegenover het magazine Arabian Business. "In het verleden beschouwden de Europese luchtvaartmaatschappijen deze regio's grotendeels als beschermde markten, maar ze moeten rekening houden met de werkelijkheid van de concurrentie." Een aantal topfiguren van Europese maatschappijen hadden onlangs geklaagd dat concurrenten uit de Golfregio een voorkeursbehandeling genoten op de internationale luchthavens en bij de financiering van nieuwe vliegtuigen.
De maatschappijen uit de Golfregio werden er ook van beticht dat ze niet hoefden te betalen voor brandstof en ook niet naar winst streefden. "Aan de overheden werd gevraagd om de financiering voor niet-Europese maatschappijen stop te zetten," merkte Hogan nog op. "Dat is een strategie om de expansie van de maatschappijen uit de Golfregio af te blokken. Exportkredieten zijn voor de regeringen nochtans een platform om de verkoop van Airbus op peil te houden. Dat is voor ons echter geen kwestie, maar wel voor de Europese regeringen. Die beslissen over het al dan niet veranderen van de regels. Het blokkeren van onze expansie is echter het belemmeren van de concurrentie, wat ten koste gaat van de klant."
"De voorbije vijftien jaar werden in India en het Midden-Oosten lanceringen opgemerkt van nieuwe luchtvaartmaatschappij die een hoge kwaliteit en brede keuze aanboden," merkte James Hogan op tegenover het magazine Arabian Business. "In het verleden beschouwden de Europese luchtvaartmaatschappijen deze regio's grotendeels als beschermde markten, maar ze moeten rekening houden met de werkelijkheid van de concurrentie." Een aantal topfiguren van Europese maatschappijen hadden onlangs geklaagd dat concurrenten uit de Golfregio een voorkeursbehandeling genoten op de internationale luchthavens en bij de financiering van nieuwe vliegtuigen.
De maatschappijen uit de Golfregio werden er ook van beticht dat ze niet hoefden te betalen voor brandstof en ook niet naar winst streefden. "Aan de overheden werd gevraagd om de financiering voor niet-Europese maatschappijen stop te zetten," merkte Hogan nog op. "Dat is een strategie om de expansie van de maatschappijen uit de Golfregio af te blokken. Exportkredieten zijn voor de regeringen nochtans een platform om de verkoop van Airbus op peil te houden. Dat is voor ons echter geen kwestie, maar wel voor de Europese regeringen. Die beslissen over het al dan niet veranderen van de regels. Het blokkeren van onze expansie is echter het belemmeren van de concurrentie, wat ten koste gaat van de klant."
Labels: Etihad Airways, luchtvaart
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home