Potentiële autokoper kijkt kat uit de boom
Potentiële kopers van nieuwe auto's kijken vaak de kat uit de boom tot ze een optimale aanbieding vinden. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van Kelley Blue Book. Daarbij wordt opgemerkt dat 72 procent van de potentiële autokopers zegt te wachten tot er een geschikt aanbod gevonden wordt vooraleer een definitieve beslissing te nemen. Er wordt aan toegevoegd dat 52 procent van de ondervraagden het voorbije jaar de aankoop van een nieuwe wagen heeft uitgesteld. In die groep zegt 41 procent minstens zeven maand gewacht te hebben met een aankoopbeslissing, terwijl 36 procent zijn aankoop met vier tot zes maand heeft uitgesteld.
Daarnaast zegt 27 procent van de respondenten dat hun zoekcriteria zijn aangepast sinds ze begonnen met shoppen. Bovendien geeft 28 procent aan ook veranderd te zijn van wagentype. "De autokoper is op dit ogenblik vooral financieel gedreven en wacht tot hij het beste aanbod kan selecteren en blijft zelfs onbeslist over het model dat men wil kopen," merken de onderzoekers op. "Dit element biedt bijzonder veel mogelijkheden voor autoverkopers om hun eindejaars-campagnes op te zetten en zich daarbij te richten op potentiële kopers die nog geen beslissing hebben genomen. Dat biedt mogelijkheden om het marktaandeel op het einde van het jaar nog gevoelig op te drijven."
Bij de zoektocht naar een nieuwe wagen zegt 33 procent van de respondenten een andere auto te willen. Ook wordt vaak opgemerkt dat de huidige wagen te oud is geworden (29 procent) of teveel kilometers op de teller heeft staan (22 procent). Daarnaast zegt 20 procent dat de huidige wagen niet meer aan de behoefte voldoet, terwijl 14 procent op zoek is naar een wagen met een grotere energie-efficiëntie. Gemiddeld zeggen de respondenten hun nieuwe wagen acht jaar te willen houden. Uit het onderzoek blijkt ook nog dat 26 procent van de respondenten het onderhoud van zijn wagen door zijn economische omstandigheden te hebben uitgesteld.
Daarnaast zegt 27 procent van de respondenten dat hun zoekcriteria zijn aangepast sinds ze begonnen met shoppen. Bovendien geeft 28 procent aan ook veranderd te zijn van wagentype. "De autokoper is op dit ogenblik vooral financieel gedreven en wacht tot hij het beste aanbod kan selecteren en blijft zelfs onbeslist over het model dat men wil kopen," merken de onderzoekers op. "Dit element biedt bijzonder veel mogelijkheden voor autoverkopers om hun eindejaars-campagnes op te zetten en zich daarbij te richten op potentiële kopers die nog geen beslissing hebben genomen. Dat biedt mogelijkheden om het marktaandeel op het einde van het jaar nog gevoelig op te drijven."
Bij de zoektocht naar een nieuwe wagen zegt 33 procent van de respondenten een andere auto te willen. Ook wordt vaak opgemerkt dat de huidige wagen te oud is geworden (29 procent) of teveel kilometers op de teller heeft staan (22 procent). Daarnaast zegt 20 procent dat de huidige wagen niet meer aan de behoefte voldoet, terwijl 14 procent op zoek is naar een wagen met een grotere energie-efficiëntie. Gemiddeld zeggen de respondenten hun nieuwe wagen acht jaar te willen houden. Uit het onderzoek blijkt ook nog dat 26 procent van de respondenten het onderhoud van zijn wagen door zijn economische omstandigheden te hebben uitgesteld.
Labels: automotive
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home