Akkoord voor bouw Europees militair transportvliegtuig
De Europese regeringen hebben een definitief akkoord bereikt over de financiering van de bouw van een militair transportvliegtuig. Met het project is een investering gemoeid van 20 miljard euro. De bouw van het vliegtuig, één van de grootste Europese militaire contracten, zou ook tienduizend banen scheppen. Het project liep echter gevoelige vertraging op door onzekerheden over technische specificaties en de druk op de defensiebudgetten. De Airbus A400M zal worden gebouwd door het Europees luchtvaartconsortium EADS. De zeven oorspronkelijke klanten van het transportvliegtuig zijn Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, België, Luxemburg, Spanje en Turkije.
De zeven betrokken landen zijn overeengekomen nog eens 3,5 miljard euro te investeren in de ontwikkeling van het toestel te steken. Het eerste exemplaar zou over drie jaar moeten worden geleverd. Oorspronkelijk was voorzien dat de leveringen vier jaar geleden al zouden zijn gestart. Ook is er een kostenoverschrijding van 5,2 miljard euro. Volgens de Franse minister van defensie Herve Morin is het belangrijk dat Europa een eigen militair transportvliegtuig heeft. Anders zou Europa volgens hem het signaal geven bereid te zijn om ook in de eenentwintigste eeuw afhankelijk te blijven van de Verenigde Staten. In maart lag er al een plan voor extra financiering op tafel, maar dat strandde op bezuinigingsplannen van overheden en onenigheid over de technische specificaties.
Elk van de betrokken landen moet nog wel afzonderlijk zijn goedkeuring hechten aan het plan. Louis Gallois, topman van EADS, merkte op te hopen dat deze goedkeuring nog voor het einde van dit jaar zou volgen. In totaal zouden de kopers honderdzeventig toestellen afnemen. Dat zijn tien exemplaren minder dan oorspronkelijk was voorzien toen het project zeven jaar geleden werd gelanceerd. Elk toestel wordt echter 11 miljoen euro duurder, wat EADS een bedrag van 2 miljard euro oplevert. Bovendien investeren de betrokken landen 1,5 miljard euro extra in het project, in ruil voor een aandeel in de toekomstige verkopen aan derde partijen.
De zeven betrokken landen zijn overeengekomen nog eens 3,5 miljard euro te investeren in de ontwikkeling van het toestel te steken. Het eerste exemplaar zou over drie jaar moeten worden geleverd. Oorspronkelijk was voorzien dat de leveringen vier jaar geleden al zouden zijn gestart. Ook is er een kostenoverschrijding van 5,2 miljard euro. Volgens de Franse minister van defensie Herve Morin is het belangrijk dat Europa een eigen militair transportvliegtuig heeft. Anders zou Europa volgens hem het signaal geven bereid te zijn om ook in de eenentwintigste eeuw afhankelijk te blijven van de Verenigde Staten. In maart lag er al een plan voor extra financiering op tafel, maar dat strandde op bezuinigingsplannen van overheden en onenigheid over de technische specificaties.
Elk van de betrokken landen moet nog wel afzonderlijk zijn goedkeuring hechten aan het plan. Louis Gallois, topman van EADS, merkte op te hopen dat deze goedkeuring nog voor het einde van dit jaar zou volgen. In totaal zouden de kopers honderdzeventig toestellen afnemen. Dat zijn tien exemplaren minder dan oorspronkelijk was voorzien toen het project zeven jaar geleden werd gelanceerd. Elk toestel wordt echter 11 miljoen euro duurder, wat EADS een bedrag van 2 miljard euro oplevert. Bovendien investeren de betrokken landen 1,5 miljard euro extra in het project, in ruil voor een aandeel in de toekomstige verkopen aan derde partijen.
Labels: Airbus A400M, EADS, Europese Unie, luchtvaart
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home