Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, November 05, 2010

Russische online bestedingen blijven beperkt

Dit jaar zullen Russische consumenten 600 miljard roebel besteden aan online aankopen. Dat komt overeen met een bedrag van 19,5 miljard dollar. Dat blijkt uit een onderzoek van Google Russia en Citibank. Over twee jaar zouden die bestedingen volgens de onderzoekers stijgen tot 800 miljard roebel. De Russische consument doet vooral beroep op het internet bij het aankopen van tickets voor vliegtuigen en treinen, mobiele diensten en muziek. De onderzoekers merken echter op dat de bestedingen op het internet in Rusland nog altijd minder dan 0,5 procent van het bruto binnenlandse product vertegenwoordigen. In Groot-Brittanniƫ is dat 7 procent.

Het Russische online shoppen is grotendeels geconcentreerd rond de hoofdstad Moskou. Konstantin Kuzmin, marketing directeur bij Google Russia, merkt op dat op dit ogenblik meer dan 40 miljoen Russen gebruik maken van het internet. Nagenoeg alle betrokkenen zeggen op het internet te zoeken naar producten en diensten. Kuzmin voegt er aan toe dat de Russische markt van e-commerce eveneens een snelle groei kent. Andrei Oberomok, woordvoerder van Citibank, voegt er aan toe dat de recente economische crisis een stimulerend effect heeft gehad op de markt. Oberomok merkt op dat de online aankopen tijdens de economische crisis zijn blijven stijgen.

Oberomok benadrukt dat vele bedrijven hun activiteiten naar het internet overhevelen, omdat ze beseffen dat de kosten online daadwerkelijk lager zijn. De meeste online transacties hebben betrekking op mobiele diensten (29 procent). De gemiddelde factuur per transactie bedraagt 548 roebel. Op de tweede plaats staan treintickets (14 procent), gevolgd door muziek (10 procent). Op het gebied van de uitgaven ging het grootste gedeelte naar vliegtuigtickets (35 procent), gevolgd door treintickets (13 procent) en toerisme (7 procent). Er wordt nog opgemerkt dat Russische mannen twee keer zoveel geneigd zijn om internet-aankopen te doen dan vrouwen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home