Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, November 05, 2010

Nieuwsoverzicht

De Aziatische leasingmaatschappij BOC Aviation, een filiaal van de Bank of China, heeft bij vliegtuigbouwer Airbus een order voor dertig toestellen van het A320-type geplaatst. Financiële details over het contract werden niet bekend gemaakt. De gemiddelde catalogusprijs van een Airbus A320 bedroeg op begin dit jaar ongeveer 80 miljoen dollar, maar bij grote bestellingen is de catalogusprijs nooit van toepassing. De levering van de toestellen is gespreid over een periode van drie jaar. De eerste exemplaren zullen over twee jaar moeten worden geleverd. Robert Martin, topman van BOC Aviation, merkte op dat de leasingmaatschappij zijn vloot tijdens de voorbije drie jaar al heeft verdubbeld. BOC Aviation, de grootste leasingmaatschappij op de Aziatische markt, zou op dit ogenblik meer dan honderdzestig toestellen in dienst hebben.


De Federal Reserve, de Amerikaanse centrale bank, gaat tot eind juni volgend jaar 600 miljard dollar in de Amerikaanse economie injecteren om het herstel te ondersteunen. Daarvoor zal de Federal Reserve naar eigen zeggen elke maand voor 75 miljard dollar staatsobligaties inkopen. Op bepaalde tijden zullen het tempo en de omvang van de steunmaatregelen geëvalueerd worden en zal het beleid zo nodig worden bijgesteld, afhankelijk van het economische herstel. De maatregel, die al maanden werd verwacht, moet de rentekosten voor consumenten en bedrijven drukken en hen stimuleren meer uit te geven. Dat moet het economische herstel een impuls geven. Het is de eerste monetaire interventie van de Federal Reserve in de economie sinds de nasleep van de financiële crisis twee jaar geleden. De belangrijkste rentevoet van de Federal Reserve blijft op het historisch lage niveau van bijna nul procent.


De Aviation Security Services Association International (ASSAI) pleit voor een verbetering van de screeningmethodes die gebruikt worden voor het vrachtvervoer. Het pleidooi komt er naar aanleiding van de recente ontdekking van bompakketten aan boord van de vrachtvliegtuigen in Groot-Brittannië en Dubai. De organisatie vindt dat het vrachtvervoer wereldwijd strenger en kwalitatiever moet worden beveiligd. De recente gebeurtenissen hebben volgens de organisatie de zwakheden van de huidige screeningsystemen aangetoond. Onder meer zijn sommige röntgen-apparaten niet efficiënt om bulkladingen te screenen, omdat er te veel en te grote goederen moeten worden gecontroleerd. De organisatie vraagt daarom om alternatieve kwalitatieve screeningmethodes te overwegen om het vrachtvervoer te beveiligen, zoals explosieven-detectiehonden. Ook moeten volgens de organisatie de efficiënte veiligheidssystemen worden ingevoerd over de hele wereld.


Het economisch herstel is sinds begin dit jaar vertraagd, vooral in de geïndustrialiseerde landen. Dat staat in een rapport van de Organisatie voor Economische Ontwikkeling en Samenwerking (OESO). De organisatie maakt zich naar eigen zeggen grote zorgen over de hoge schulden en tekorten van de overheden. Er wordt opgemerkt dat het herstel weliswaar op de rails staat, maar wel bijzonder broos blijft. Voor dit jaar wordt een groei van 2,5 procent tot 3 procent verwacht. Volgend jaar zou de groei maar 2 procent tot 2,5 procent bedragen, wat lager is dan eerder was voorspeld. Voor het jaar daarop is een groei tussen 2,5 procent en 3 procent voorzien. Over twee jaar zouden de Verenigde Staten een sterkere groei laten optekenen. De economie in de eurozone zou dat jaar echter maar 1,75 procent tot 2,25 procent groeien en in Japan zou een groei van 1 procent tot 1,5 procent worden opgetekend.


De Nederlandse verzekeringsgroep Delta Lloyd heeft tijdens de eerste negen maanden van dit jaar een bedrag van 3,78 miljard euro aan bruto premie-inkomsten ontvangen. Dat is een stijging met 7 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Na het eerste halfjaar werd een stijging met 4 procent opgetekend. Het premie-inkomen uit levensverzekeringen steeg met 10 procent tot 2,6 miljard euro. Het premie-inkomen uit andere verzekeringen, zoals schadegevallen, steeg met 3 procent tot ruim 1,16 miljard euro. Delta Lloyd sloot dit jaar een aantal contracten met pensioenfondsen. Daarbij neemt de verzekeraar de verplichtingen over en doet het pensioenfonds een kapitaalstorting. Delta Lloyd merkte op dat meer pensioenfondsen verplichtingen van vooral inactieve pensioendeelnemers van de hand willen doen. Verder werd opgemerkt dat de bankspaartegoeden sinds begin dit jaar bijna verdubbelen tot 618 miljoen euro.


De Duitse retailgroep Metro - eigenaar van ketens zoals Galeria Inno en MediaMarkt-Saturn - heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 149 miljoen euro. Tijdens dezelfde periode vorig jaar werd een nettowinst geboekt van 67 miljoen euro. De omzet steeg met 4,6 procent tot 16,3 miljard euro. Het concern merkt op dat er een verbetering werd opgemerkt in alle divisie en alle regio's, met inbegrip van Oost-Europa, dat tot nu toe zwak scoorde. Daarbij werd opgemerkt dat de omzet in Oost-Europa met 10 procent werd opgetekend, dankzij een duidelijk ommekeer in landen zoals Rusland, Oekraïne en Turkije. De sterkere positie van de Russische roebel en de Poolse zloty tegenover de euro droeg daar echter ook toe bij. Azië registreerde de sterkste groei. Op basis van de cijfers besliste Metro om zijn winstprognose voor het hele jaar van 2,2 miljard euro naar 2,3 miljard euro op te trekken.


Het metroverkeer in Londen is opnieuw ernstig verstoord geraakt door een vierentwintiguren-staking tegen een herstructureringsplan, waarbij minstens achthonderd banen zouden worden geschrapt. Vooral het loketpersoneel zou het slachtoffer worden van die herstructurering. De vakbonden hebben op twee maanden tijd al drie keer gestaakt tegen de plannen van de metro-directie. Volgens de Rail Maritime and Transport Workers Union (RMT) en de Transport Salaried Staffs Association (TSSA) namen elfduizend personeelsleden aan de jongste staking deel. Dat is evenveel als bij de vorige acties. De Londense metro heeft in totaal negentienduizend personeelsleden. Volgens de directie reden meer dan 40 procent van de metrostellen. In meer dan honderd stations en depots waren stakingspiketten opgesteld. De vakbonden stellen dat de herstructureringen ook de veiligheid van de Londense metro in het gedrang brengen.


Frankrijk en Groot-Brittannië gaan samenwerken op het gebied van defensie en ontwikkeling van kernwapens. De Britse premier David Cameron en de Franse president Nicolas Sarkozy hebben daarover twee verdragen ondertekend. Het plan is onder meer om een centrum voor kernwapenonderzoek te vestigen in Groot-Brittannië, terwijl Frankrijk het testen voor zijn rekening zal nemen. Ook willen de twee landen onder meer een legeronderdeel opzetten van ongeveer vijfduizend manschappen en afspraken maken over het gezamenlijk gebruik van vliegdekschepen. De twee landen zullen ook samen nieuwe onbemande vliegtuigen, satellietcommunicatie en technologie voor onderzeeërs ontwikkelen. Daarnaast komt er ook een grotere wisselwerking voor het inzamelen van inlichtingen. Sarkozy had het over een historisch feit dat beide landen zal toelaten om een reeks besparingen te doen.


Het Franse modehuis Hermès heeft aan Bernard Arnault, topman van het concern Louis Vuitton Moët Hennessey (LVMH) gevraagd zich terug te trekken uit het kapitaal. De participatie van 17 procent die Arnault in Hermès nam, heeft volgens de top van het modehuis geen enkel vriendschappelijk karakter. Arnault kondigde onlangs aan dat zijn concern 14,2 procent had verworven in Hermès en dat dat belang nog zou toenemen tot 17,1 procent. De aankondiging kwam voor Hermès als een totale verrassing. De geruststelling van Arnault dat hij Hermès niet wou overnemen en zelfs geen zetel nastreefde in de raad van bestuur, heeft de onrust kunnen wegnemen. Volgens Patrick thomas, topman van Hermés, heeft het modehuis helemaal geen hulp nodig. Hij voegt er aan toe dat Arnault een groot financier is, maar niet altijd succes heeft gehad. Indien Arnault daadwerkelijk vriendschappelijke bedoelingen heeft, moet hij zich volgens Hermés terugtrekken.


Société Générale (SocGen), de tweede grootste bankgroep van Frankrijk, heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een winst gerealiseerd van 896 miljoen euro. Tijdens dezelfde periode vorig jaar werd een winst geboekt van 426 miljoen euro. De winstgroei is onder meer te danken aan het feit dat er minder provisies moesten worden genomen voor slechte leningen. Terwijl SocGen daar in het derde kwartaal van vorig jaar 1,5 miljard euro voor opzij zette, is dat bedrag nu met net geen 40 procent teruggevallen tot 918 miljoen euro. SocGen zegt ook tevreden te zijn met de resultaten van de divisie retailbank, hoewel de winst door de moeilijke marktomstandigheden wel met bijna 10 procent is gedaald. Frédéric Oudéa, gelegeerd bestuurder van SocGen, merkte op dat de marktomstandigheden weliswaar onzeker blijven, maar zegt er toch van overtuigd te zijn dat de bankgroep zijn doelstellingen voor de volgende jaren zal halen.


De Oostenrijkse groep Wienerberger, de grootste producent van bakstenen ter wereld, heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 17,1 miljoen euro. Tijdens dezelfde periode vorig jaar werd nog een verlies geleden van 2,3 miljoen euro. De omzet bleef nagenoeg constant op 518 miljoen euro. Er wordt opgemerkt dat in het grootste gedeelte van West-Europa opnieuw een vooruitgang werd opgetekend. In Oost-Europa en Noord-Amerika werd daarentegen nog altijd een terugval opgetekend. Heimo Scheuch, chief executive van Wienerberger, waarschuwde echter voor volgend jaar. Daarbij stelde hij dat de beperkte visibiliteit in Oost-Europa, de onzekerheid over de effecten van de aangekondigde overheidsbesparingen in verscheidene landen en de hoge werkloosheid een mogelijke bedreiging zouden kunnen zijn voor de verdere groei in de bouwsector.


Voor een rechtbank in Oakland in de Amerikaanse staat Californië is het proces van het Amerikaanse softwarebedrijf Oracle tegen zijn Duitse sectorgenoot SAP gestart. Oracle eist een schadevergoeding van 2,3 miljoen dollar voor inbreuken tegen het eigendomsrecht van het Amerikaanse bedrijf. De overtredingen werden begaan door het bedrijf TomorrowNow, gespecialiseerd in het onderhoud van software-pakketten, dat vijf jaar geleden voor een bedrag van 10 miljoen door SAP werd overgenomen. TomorrowNow werd twee jaar geleden opgedoekt. SAP heeft eerder al toegegeven dat TomorrowNow fouten heeft gemaakt en toonde zich ook bereid om een eventuele schadevergoeding. Maar het topmanagement van SAP was naar eigen zeggen niet op de hoogte van de wantoestanden bij het dochterbedrijf en is dan ook van mening dat de schadevergoeding beperkt moet blijven. Larry Ellison, chief executive van Oracle, eist echter een volledige vergoeding voor alle geleden schade.


Het navigatiebedrijf Garmin heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van 781 miljoen dollar. Dat is een daling met 11 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De omzet werd volgens het bedrijf negatief beïnvloed door de lagere gemiddelde verkoopprijzen voor navigatietoestellen. De gemiddelde prijs kende op één jaar tijd een daling met 15 procent. Garmin merkte wel op marktaandeel te hebben gewonnen. De winst steeg van 215,1 miljoen dollar naar 279,5 miljoen dollar. Het bedrijf maakte wel bekend te zullen stoppen met de productie van de smartphone Nüvifone. In plaats van een doorbraak te proberen forceren op de smartphone-markt, wil Garmin zich naar eigen zeggen focussen op navigatietoestellen voor constructeurs van vliegtuigen en schepen. Het bedrijf zegt nu dit jaar een jaaromzet van maximaal 2,75 miljard dollar te zullen realiseren. Eerder was gewag gemaakt van maximaal 3 miljard dollar.


Het failliete Nederlandse bedrijf Kip Caravans wordt overgenomen door Boedelbak, verhuurder van aanhangwagens. Boedelbak heeft daarover naar eigen zeggen een akkoord bereikt met de curator. Er wordt bestudeerd of de productie van aanhangwagens van Boedelbak is samen te voegen met die van Kip in Hoogeveen. Volgens een woordvoerder van Boedelbak is nog onduidelijk hoeveel banen behouden kunnen blijven. De curator zegt dat er drie ernstige gegadigden waren voor de overname van Kip Caravans. Boedelbak kwam volgens de curator echter niet alleen met het hoogste bod, maar bood ook de beste vooruitzichten voor behoud van werkgelegenheid. De curator denkt dat veertig van de zestig banen behouden kunnen worden. Boedelbak zegt dat de nieuwe directie zich zal richten op het dealernetwerk en op de ontwikkeling en productie van een nieuwe lijn van Kip Caravans.


Het Duitse bedrijf Continental, producent van auto-onderdelen, heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 14,1 miljoen euro. Tijdens dezelfde periode vorig jaar werd een verlies geboekt van 1,04 miljard euro. De omzet steeg met 22 procent tot 6,49 miljard euro. Opgemerkt dat de autoverkoop in China, Brazilië en andere groeimarkten de winst van het Duitse concern hebben opgedreven. Het concern heeft zijn vooruitzichten voor het hele jaar naar boven bijgesteld. Daarbij wordt opgemerkt dat de jaaromzet met 24 procent tot meer dan 25 miljard euro zal stijgen. Het is de tweede keer dit jaar dat Continental zijn vooruitzichten naar boven bijstelt. In juli was een omzetgroei van meer dan 15 procent in het vooruitzicht gesteld. Er wordt nu ook een winstmarge van 9 procent voorspeld, tegenover de marge van 8 procent tot 8,5 procent in de eerdere ramingen.


Meer Nieuws

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home