Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, November 04, 2010

Facebook domineert Britse online displaymarkt

Britse internetgebruikers hebben tijdens het derde kwartaal van dit jaar meer dan 221 miljard online display-reclames toegestuurd gekregen. Dat is een stijging met 34 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau ComScore. Daarbij wordt opgemerkt dat het sociale netwerk Facebook de Britse online displaymarkt domineert. De sociale netwerksite droeg tijdens het derde kwartaal van dit jaar meer dan 68 miljard display-reclames. Daarmee heeft Facebook een marktaandeel van 31 procent. Op de tweede plaats staat Microsoft met 14 miljard impressies, wat een marktaandeel van 6,2 procent oplevert.

Op de derde plaats staat de veilingsite eBay met 8,8 miljard impressies en een marktaandeel van 4 procent, gevolgd door Google met 8,2 miljard impressies en een marktaandeel van 3,7 procent. De top vijf wordt afgerond door Yahoo met 7,8 miljard impressies en een marktaandeel van 3,5 procent. ComScore merkt op dat bij de adverteerders geen grote dominantie van één merk kon worden opgetekend. Marktleider is Virgin Group, dat vooral advertentie plaatste voor zijn mediamerken, met 4,3 miljard impressies, waarmee het merk een marktaandeel van 2 procent heeft. Op de tweede plaats stond Telefonica Europa met 2,9 miljard impressies en een marktaandeel van 1,3 procent.

Daarna volgen het mediabedrijf BSkyB met 2,6 miljard impressies en een marktaandeel van 1,2 procent en British Telecom met 2,3 miljard impressies en een marktaandeel van 1 procent. De top vijf werd rond gemaakt door Media Ingenuity met 1,4 miljard impressies en een marktaandeel van 0,6 procent. ComScore merkt op dat de Britse online display-markt duidelijk een heropleving beleeft na een crisis die bijna twee jaar heeft geduurd. Eén van de grote steunpijlers van die groei was de retailsector, die het aantal impressies op één jaar tijd met 300 procent opdreef. Mike Read, managing director van ComScore Europe, voegt er aan toe dat de eindejaarsperiode, wanneer de consumenten massaal op zoek gaan naar geschenken, de groei in online reclame nog verder zal doen aanwakkeren.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home