Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, November 03, 2010

Procter & Gamble gaat meer beroep doen op externe ideeën

Het Amerikaanse concern Procter & Gamble wil de banden met partners aanhalen. Dat moet de omzetgroei van het concern verdrievoudigen. Dat heeft Bob McDonald, chief executive van Procter & Gamble, gezegd tijdens een vergadering met partnerbedrijven en onderzoeksinstellingen. De samenwerking met externe partners vertegenwoordigt op dit ogenblik 25 procent van de omzetgroei van het Amerikaanse concern, maar dat zou over vijf jaar moeten opgedreven zijn tot meer dan 60 procent. Externe partners zijn op dit ogenblik al betrokken bij ongeveer 60 procent van de nieuwe productlanceringen bij Procter & Gamble. Het Amerikaanse bedrijf heeft naar eigen zeggen vorig jaar 3.950 externe voorstellen ontvangen voor het opzetten van gezamenlijke programma's.

"Bob McDonald vertelde tijdens de vergadering dat Procter & Gamble tegen het midden van het decennium een omzetgroei van minstens 3 miljard dollar per jaar wil realiseren," merkt de zakenkrant Financial Times op. "Hij benadrukte daarbij dat er zal gemikt worden op grotere innovaties die ook een grotere meerwaarde opleveren. McDonald voegde er aan toe dat Procter & Gamble meer naar de buitenwereld zal kijken en zal streven naar een samenwerking met externe partners voor tenminste de helft van alle nieuwe producten die op de markt zullen worden gebracht. Hij wees erop dat Procter & Gamble zich daarbij als een absolute voorkeurpartner voor nieuwe ideeën wil opwerpen."

De Financial Times merkt op dat deze nieuwe benadering verder borduurt op het programma dat negen jaar geleden werd gelanceerd door Alan George Lafley, de voorganger van Bob McDonald. "Dat leidde tot een aantal opmerkelijke realisaties," aldus de zakenkrant. Daarbij wordt onder meer gewezen naar een joint venture die zes jaar geleden werd gesloten met rivaal Clorax en die leidde tot de lancering van de ForceFlex-afvalzakken. Daarnaast was er ook de samenwerking met de kleine Franse onderneming Sederma, die leidde tot de gezichscrème Olay Regenerist. De Swiffer-reinigingsproducten werden door Procter & Gamble met een licentie van het Japanse Uni-Charm op de markt gebracht.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home