Nieuw record voor Amerikaanse politieke televisie-reclame
De politieke televisie-reclame rond de midterm-verkiezingen in de Verenigde Staten zal een omzet realiseren van meer dan 3 miljard dollar. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Kantar Media. Er wordt in ieder geval gesproken over een absoluut recordniveau. De analisten van Kantar Media zeggen de voorbije twintig jaar dergelijke activiteit niet meegemaakt te hebben. De groei is het gevolg van een beslissing van het Amerikaanse hooggerechtshof tijdens de voorbije lente, waarbij de wettelijke beperkingen op politieke reclame in belangrijke mate werden ingetrokken. Het grote succes heeft er wel voor gezorgd dat de beschikbare ruimte voor andere adverteerders gevoelig beperkt werd.
"Door het wegwerken van die beperkingen kregen politieke groepen meer tijd om hun strategie te bepalen en hun fondsenverwerving te versterken," merken de onderzoekers op. "Door de wetswijzigingen krijgen politieke groepen immers twee maanden meer tijd om te lobbyen en kregen ze ook de toelating om in hun reclames meer openlijk aan politiek te doen. Het is gemakkelijker om bij de fondsenwerving namen van politieke kandidaten naar voor te kunnen schuiven in plaats van zich te moeten beperken op politieke onderwerpen. Die trend heeft vooral de televisie-reclame gevoelig opgedreven. Het overgrote gedeelte van de budgetten is aan dat medium besteed."
Analisten merken op dat de inkomsten uit de politieke reclame een verlichting, weliswaar tijdelijk, betekenen voor de media, die door de economische crisis zwaar werden getroffen. Tijdens de vorige midterm-verkiezingen werd een bedrag van 2,4 miljard dollar aan televisie-reclame besteed. Tijdens de presidentsverkiezingen van twee jaar geleden werd een bestedingsniveau van 2,7 miljard dollar bereikt. Onder meer het enthousiasme rond de tea-party, de deelname van een aantal miljonairs aan de verkiezingen en een belangrijk aantal nek-aan-nek races tussen kandidaten zouden bijgedragen hebben tot het absolute recordniveau. Bij lokale televisiestations zou de politieke reclame dit jaar 11 procent vertegenwoordigen van de totale reclame-inkomsten, tegenover 7 procent vier jaar geleden.
"Door het wegwerken van die beperkingen kregen politieke groepen meer tijd om hun strategie te bepalen en hun fondsenverwerving te versterken," merken de onderzoekers op. "Door de wetswijzigingen krijgen politieke groepen immers twee maanden meer tijd om te lobbyen en kregen ze ook de toelating om in hun reclames meer openlijk aan politiek te doen. Het is gemakkelijker om bij de fondsenwerving namen van politieke kandidaten naar voor te kunnen schuiven in plaats van zich te moeten beperken op politieke onderwerpen. Die trend heeft vooral de televisie-reclame gevoelig opgedreven. Het overgrote gedeelte van de budgetten is aan dat medium besteed."
Analisten merken op dat de inkomsten uit de politieke reclame een verlichting, weliswaar tijdelijk, betekenen voor de media, die door de economische crisis zwaar werden getroffen. Tijdens de vorige midterm-verkiezingen werd een bedrag van 2,4 miljard dollar aan televisie-reclame besteed. Tijdens de presidentsverkiezingen van twee jaar geleden werd een bestedingsniveau van 2,7 miljard dollar bereikt. Onder meer het enthousiasme rond de tea-party, de deelname van een aantal miljonairs aan de verkiezingen en een belangrijk aantal nek-aan-nek races tussen kandidaten zouden bijgedragen hebben tot het absolute recordniveau. Bij lokale televisiestations zou de politieke reclame dit jaar 11 procent vertegenwoordigen van de totale reclame-inkomsten, tegenover 7 procent vier jaar geleden.
Labels: reclame, Verenigde Staten, verkiezingen
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home