Geletterdheid moeder cruciaal voor academische kansen kinderen
Het stimuleren van de geletterdheid van moeders zou het schoolsucces van kinderen uit lagere inkomensklassen kunnen verbeteren. Dat is de conclusie van een onderzoek van de University of Michigan en de University of California bij jongeren uit de omgeving van Los Angeles. De onderzoekers stellen daarbij dat de leesvaardigheid van de moeder tijdens de jongste levensjaren van de kinderen een cruciale factor is in het toekomstige academische succes van jongeren. Die leesvaardigheid is volgens de onderzoekers even belangrijk als een aantal factoren, zoals het inkomen van het gezin en de maatschappelijke context van de omgeving.
De onderzoekers merken op dat de leesvaardigheid van moeders de grootste impact heeft op het latere academische succes van kinderen tussen drie en zeven jaar en dus belangrijker is dan alle andere factoren die in aanmerking worden genomen. In de leeftijdscategorie tussen acht en zeventien jaar blijkt daarentegen het gemiddelde inkomen van de buurt een cruciale factor te zijn. "Dat stemt overeen met het idee dat invloeden van buitenaf belangrijker worden naarmate kinderen ouder worden," voeren de onderzoekers aan. Er wordt aan toegevoegd dat andere maatregelen om de academische vorming van jongeren te stimuleren, betere resultaten opleveren wanneer er ook gewerkt wordt aan de geletterdheid van de moeders.
De onderzoekers voegen er aan toe dat de analyse de wetenschap toelaat om de factoren te differentiëren die bepalend zijn voor de slaagkansen van jongeren. "Het beleid zou er moeten voor zorgen dat wijken uit een gemengd inkomen worden samengesteld," voert onderzoeksleider Narayan Sastry aan. "Bovendien geeft het ook aan dat het zinvol is om het onderwijs op jonge leeftijd te stimuleren. Het verbeteren van de taalvaardigheid van moeders zou een opmerkelijke impact kunnen hebben op de slaagkansen van hun kinderen." Het Amerikaanse National Institutes of Health bevestigde dat dergelijke maatregelen de academische kloof tussen bevolkingsgroepen met een verschillend inkomen zou kunnen helpen verkleinen.
De onderzoekers merken op dat de leesvaardigheid van moeders de grootste impact heeft op het latere academische succes van kinderen tussen drie en zeven jaar en dus belangrijker is dan alle andere factoren die in aanmerking worden genomen. In de leeftijdscategorie tussen acht en zeventien jaar blijkt daarentegen het gemiddelde inkomen van de buurt een cruciale factor te zijn. "Dat stemt overeen met het idee dat invloeden van buitenaf belangrijker worden naarmate kinderen ouder worden," voeren de onderzoekers aan. Er wordt aan toegevoegd dat andere maatregelen om de academische vorming van jongeren te stimuleren, betere resultaten opleveren wanneer er ook gewerkt wordt aan de geletterdheid van de moeders.
De onderzoekers voegen er aan toe dat de analyse de wetenschap toelaat om de factoren te differentiëren die bepalend zijn voor de slaagkansen van jongeren. "Het beleid zou er moeten voor zorgen dat wijken uit een gemengd inkomen worden samengesteld," voert onderzoeksleider Narayan Sastry aan. "Bovendien geeft het ook aan dat het zinvol is om het onderwijs op jonge leeftijd te stimuleren. Het verbeteren van de taalvaardigheid van moeders zou een opmerkelijke impact kunnen hebben op de slaagkansen van hun kinderen." Het Amerikaanse National Institutes of Health bevestigde dat dergelijke maatregelen de academische kloof tussen bevolkingsgroepen met een verschillend inkomen zou kunnen helpen verkleinen.
Labels: onderwijs
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home