Winst republikeinen gesteund op angstgevoel Amerikanen
De republikeinse overwinning tijdens de Amerikaanse midterm-verkiezingen is voor een groot gedeelte te wijten aan het gestegen angstgevoel bij de Amerikaanse bevolking. Dat is de conclusie van een onderzoek van het reclamebureau James Walter Thompson (JWT). Volgens de onderzoekers is de angstindex bij de Amerikaanse bevolking gestegen tot niveaus die men sinds het einde van de regering van George W. Bush, de voorganger van huidig president Barack Obama, niet meer heeft opgetekend. In het rapport wordt opgemerkt dat deze evolutie ook bijzonder negatief is voor de marketeers, omdat de politieke stemming een grote invloed zou kunnen hebben op het koopgedrag van de consument.
Uit het onderzoek blijkt dat 70 procent van de Amerikanen aangeeft nerveus of angstig te zijn. Op het einde van de regering van George W. Bush was die score opgelopen tot 81 procent, nadat in mei van datzelfde jaar al een absoluut recordniveau van 76 procent was opgetekend. "Marketeers hopen uiteraard dat het consumenten-vertrouwen gelijke tred houdt met het bruto binnenlandse product en de aandelenkoersen, maar dat lijkt niet het geval te zijn," merkt het magazine Marketing Daily op. "In de aanloop naar de midterm-verkiezingen steeg de angst over het politieke leiderschap met één derde. Dat bleek ook duidelijk meer het geval te zijn bij de republikeinen dan bij de democraten of de onafhankelijken."
Bij de republikeinen gaf 91 procent van de republikeinen aan zich bezorgd te maken over de economie, tegenover 82 procent bij de onafhankelijken en 73 procent bij de democraten. Ann Mack, directeur trendspotting bij de reclamegroep, geeft aan dat de media dat vuur aanwakkeren. "De republikeinen zijn er in geslaagd om grote angst over de toekomst te zaaien indien de democraten aan de macht zouden blijven," voert ze aan. "Angst is echter bepalend voor het gedrag. Hoe groter de angst is, hoe meer het publiek controle probeert te houden over zijn gedrag en dat omvat ook het aankoopgedrag." De republikeinen hopen met de overwinning van hun partij onder meer op een verlaging van de prijzen voor voeding en auto's en een gunstiger wetgeving in het algemeen.
Uit het onderzoek blijkt dat 70 procent van de Amerikanen aangeeft nerveus of angstig te zijn. Op het einde van de regering van George W. Bush was die score opgelopen tot 81 procent, nadat in mei van datzelfde jaar al een absoluut recordniveau van 76 procent was opgetekend. "Marketeers hopen uiteraard dat het consumenten-vertrouwen gelijke tred houdt met het bruto binnenlandse product en de aandelenkoersen, maar dat lijkt niet het geval te zijn," merkt het magazine Marketing Daily op. "In de aanloop naar de midterm-verkiezingen steeg de angst over het politieke leiderschap met één derde. Dat bleek ook duidelijk meer het geval te zijn bij de republikeinen dan bij de democraten of de onafhankelijken."
Bij de republikeinen gaf 91 procent van de republikeinen aan zich bezorgd te maken over de economie, tegenover 82 procent bij de onafhankelijken en 73 procent bij de democraten. Ann Mack, directeur trendspotting bij de reclamegroep, geeft aan dat de media dat vuur aanwakkeren. "De republikeinen zijn er in geslaagd om grote angst over de toekomst te zaaien indien de democraten aan de macht zouden blijven," voert ze aan. "Angst is echter bepalend voor het gedrag. Hoe groter de angst is, hoe meer het publiek controle probeert te houden over zijn gedrag en dat omvat ook het aankoopgedrag." De republikeinen hopen met de overwinning van hun partij onder meer op een verlaging van de prijzen voor voeding en auto's en een gunstiger wetgeving in het algemeen.
Labels: marketing, Verenigde Staten, verkiezingen
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home