Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, November 05, 2010

Blogosfeer krijgt een mobieler karakter

Er is een duidelijke verschuiving merkbaar in de blogosfeer. Dat zegt het internetproject Technorati. Daarbij wordt erop gewezen dat bloggers steeds meer gebruik maken van instrumenten van sociale media en overstappen op mobiele platformen. Inmiddels zou ongeveer 25 procent van de bloggers mobiel werken. In die groep zegt 40 procent dat deze verschuiving ook hun manier van bloggen heeft veranderd. Daarbij wordt gewag gemaakt van kortere berichten en spontanere berichtgeving. Technorati voegt er aan toe dat de grenzen tussen blogs, micro-blogs en sociale netwerken steeds meer vervagen. Onder meer worden blogberichten steeds vaker over sociale netwerken verspreid.

Technorati voegt er aan toe dat de blogosfeer ook getypeerd wordt door een grotere vrouwelijke prominente aanwezigheid. Dat heeft te maken met het momblogger-fenomeen. "Deze vrouwelijke zijn ook meer geneigd om over merken te schrijven, wat op zijn beurt reclame aantrekt naar vrouwelijk blogsites," merkt Technorati op. Verder wordt opgemerkt dat bloggers ook optimistisch zijn over hun medium. De helft van de ondervraagde bloggers zijn volgens Technorati van plan om in de toekomst frequenter berichten te plaatsen, terwijl 43 procent denkt aan een uitbreiding van het aantal onderwerpen waarover geschreven wordt. Bloggers die inkomsten halen uit hun activiteiten, bleken dit jaar ook meer te werken dan vorig jaar.

De onderzoekers merken op dat 48 procent van de bloggers van mening is dat een groter gedeelte van het publiek de volgende vijf jaar meer nieuws en entertainment zullen aangeboden krijgen van blogs dan van traditionele media. Met dit laatste argument is volgens Technorati ook 40 procent van de consumenten akkoord. Verder blijkt dat ongeveer 64 procent van de blogosfeer bestaat uit hobbyisten, tegenover 72 procent vorig jaar. Parttime bloggers vertegenwoordigen 13 procent van de blogosfeer, waarbij 61 procent aangeeft minstens drie uur werk week te besteden aan het bloggen en 33 procent zijn blog minstens één keer per dag aanvult. Corporate bloggers vertegenwoordigen 1 procent van de totale populatie. Tenslotte is er nog 21 procent zelfstandige beroepsbloggers.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home