Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, November 08, 2010

Wereldwijde reclame stevent af op groei met 4,8 procent

De wereldwijde reclamebestedingen zullen dit jaar een groei kennen van 4,8 procent. Dat is sneller dan oorspronkelijk was verwacht. Dat is de conclusie van een rapport van marketingspecialist Warc.com. Eerder had Warc.com gewag gemaakt van een wereldwijde groei met 4,5 procent. Er wordt aan toegevoegd dat de groei wordt gedreven door opkomende markten zoals Brazilië, Rusland, India en China. De grootste groei wordt volgens het rapport opgetekend in Brazilië, waar de reclamebestedingen volgens de voorspellingen dit jaar met 19,8 procent zullen stijgen. Daarna volgen Rusland (16,5 procent), India (16 procent) en China (13 procent).

Warc.com voegt er aan toe dat in de ontwikkelde wereld de grootste groei wordt opgetekend door Australië (7,9 procent), gevolgd door Groot-Brittannië (6,7 procent). In het rapport wordt opgemerkt dat de situatie in Japan daarentegen bijzonder moeilijk blijft. Daar wordt slechts een groei met 1,3 procent in het vooruitzicht gesteld. Warc.com voegt er aan toe dat de groei in de reclamebestedingen een weerspiegeling vormt van bredere macro-economische verschuivingen. Daarbij wordt vooropgesteld dat de Braziliaanse economie dit jaar met 7,1 procent zal groeien, terwijl het Japanse bruto binnenlandse product slechts een stijging van 2,9 procent zou laten optekenen.

"De snelgroeiende BRIC-economieën, die slechts een beperkte schuldenlast dragen, hebben de wereldwijde economische crisis in het algemeen beter verteerd dan de ontwikkelde landen," merkt Warc.com op. De samenstellers van het rapport wijzen er echter op dat de huidige cijfers weliswaar veelbelovend zijn, maar er ook rekening moet gehouden worden met het feit dat er vorig jaar een inkrimping met 13,4 procent werd genoteerd. Er moet volgens hen dan ook nog een hele weg worden afgelegd vooraleer het niveau van twee jaar geleden opnieuw zal worden bereikt. Er wordt aan toegevoegd dat het internet met een stijging van 15,1 procent de snelst groeiende reclamesector zal blijven. Bij de magazines en krant wordt daarentegen een daling met ongeveer 3 procent voorzien.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home